Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
975858_0001.png
975858_0002.png
975858_0003.png
975858_0004.png
Udkast
NOTATDEPARTEMENTETDatoJ. nr.18. marts 20112010-924

Redegørelse, rådsmødet den 31. marts 2011

Hermed fremsendes skriftlig redegørelse for indstillingerne til rådsmødet forEU’s transportministre, der finder sted den 31. marts 2011. De første fire sagervil blive forelagt i Europaudvalget til orientering mens den sidste sag vedr. op-rettelse af et fælles europæisk jernbaneområde, der er en såkaldt tidlig forelæg-gelse, vil blive forelagt Europaudvalget til forhandlingsoplæg.Betingelser for adgang til statsregulerede tjenester under det globale satellitna-vigationssystem GALILEOUdvalget blev også orienteret om denne sag forud for rådsmødet i december2010.Sagen drejer sig om de ”statsregulerede tjenester”, som GALILEO skal tilbydetil anvendelser, der kræver meget robuste og krypterede signaler.Der foregår stadig forhandlinger om sagen, og formandskabet har i forlængelseheraf sat sagen på dagsorden til både ”Fremskridtsrapport” og ”Generel indstil-ling”.De uafklarede forhold har særligt drejet sig om udgifterne til PRS og spørgsmålrelateret til sikkerheden ved systemet.Regeringens holdning er fortsat, at fastlæggelsen af fælles minimumsbetingel-ser for forvaltning af og kontrol med de brugere, der autoriseres til anvendelseaf tjenesten, og af de virksomheder, der producerer modtagere til brug for tje-nesten støttes.Derudover finder regeringen, at der er behov for at få skabt klarhed over, hvilketekniske løsninger tjenesten vil give adgang til, hvilke risici der er forbundetmed anvendelse af tjenesten, og hvilke økonomiske konsekvenser der vil væreforbundet med brug af systemet. Alt dette skal desuden ses i lyset af at drifts-omkostningerne skal afholdes af brugerne på et ikke-kommercielt grundlag.Det er frivilligt for medlemslandene om de vil gøre brug af de offentlige tjene-ster. Fra dansk side vil man først kunne tage stilling til, om man vil gøre brug afde offentlige tjenester, når det står klart helt præcist, hvilke tjenester der udby-des, og hvad de økonomiske vilkår er.
Meddelelse vedrørende midtvejsevaluering af implementering af de europæiskeGNSS-programmer (EGNOS og Galileo)Kommission skal fremlægge en midtvejsrapport for Europa-Parlamentet ogRådet om status for programmerne siden 2008. Midtvejsrapporten er fremlagtd. 24. januar 2011.I rapporten skønner Kommissionen, at en færdiggørelse af Galileo-programmets infrastruktur vil kræve en yderligere bevilling på 1,9 mia. EUR(14,2 mia. kr.). Rapporten konkluderer også, at de årlige driftsomkostninger vilbeløbe sig til 800 mio. EUR (6,1 mia. kr.), når programmet er i fuld drift.Kommissionen har iværksat en undersøgelse af, hvorledes dele af programmetkan omdefineres med henblik på at reducere finansieringsbehovet.Formandskabet har fulgt Kommissionens rapport op med et udkast tilRådskonklusioner.Udkastet til Rådskonklusioner har fokus på, at de europæiske GNSS-programmer vil danne grundlag for et innovativt og stærkt marked for tjene-ster, der bidrage til økonomisk fremgang.Derudover fremgår det af udkastet til Rådskonklusioner, at Kommissionen skaludarbejde et forslag til finansiering af programmerne til brug for fastlæggelsenaf den flerårige finansielle ramme for perioden efter 2013.Regeringen støtter, at der vedtages rådskonklusioner, der adresserer, at defremtidige rammer for gennemførelsen og driften af de europæiske program-mer for satellitnavigation sikrer, at der er fuldt fokus på de styringsmæssigeaspekter, såvel finansielt som projektmæssigt. Rådskonklusionerne bør dog ik-ke indeholde udsagn, der kan præjudicere forhandlingerne om den flerårige fi-nansielle ramme for perioden efter 2013.Indgåelse af en aftale om samarbejde mellem EU og ICAO (FN’s Organisationfor International Civil Luftfart) vedrørende rammer for et styrket samarbejdeKommissionen har primo marts 2011 fremsat forslag til Rådet om undertegnel-se, foreløbig anvendelse og indgåelse af et samarbejdsmemorandum mellemEU og ICAO om en struktur for udvidet samarbejde mellem de to parter.Kommissionen fik i december 2009 mandat af Rådet til at forhandle med ICAOom en samarbejdsaftale, der skulle tilvejebringe en generel struktur for et udvi-det samarbejde mellem de to parter. Der blev på embedsmandsniveau opnåetenighed mellem parterne i september 2010.Aftalen lægger rammerne for et udvidet samarbejde på områderne flyvesikker-hed, luftfartssikkerhed, lufttrafiktjeneste og miljøbeskyttelse i luftfarten.
Side 2/2
Regeringen er generelt interesseret i ethvert samarbejde, der kan forbedre luft-fartens sikkerhed. Regeringen er derfor positivt indstillet overfor en styrkelse afsamarbejdet mellem EU og ICAO.Mandat til forhandlinger med Schweiz vedrørende medtagelse af cabotage iluftfartsaftalen mellem EU og SchweizKommissionen har den 19. januar 2011 fremsendt en henstilling til Rådet ommandat til at indlede forhandlinger om ændring af luftfartsaftalen mellem EUog Schweiz.Bestemmelserne for civil lufttrafik mellem EU's medlemslande og Schweiz erfastsat i en luftfartsaftale mellem EU og Schweiz, der trådte i kraft i 2002.Kommissionen har fået udarbejdet en undersøgelse af de økonomiske fordelefor forbrugere, luftfartsselskaber, lufthavne m.m. af en udvidelse af luftfartsaf-talen til at omfatte indenrigsflyvning. Konklusionen er, at dette vil være til for-del især for trafikken med mindre forretningsfly, mens der kun i mindre om-fang kan ventes at blive tale om ny rutetrafik.Regeringen kan støtte, at der indledes forhandlinger mellem EU og Schweiz omen udvidelse af luftfartsaftalen til at omfatte indenrigsflyvning.Oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområdeSagen blev forelagt for udvalget forud for rådsmødet i december 2010, hvor sa-gen kort forinden var blevet præsenteret af Kommissionen.Overordnet er Kommissionens målsætning med direktivet at bidrage til, at derskabes et egentligt indre marked for jernbanesektoren.Regeringen er overordnet set positiv over for forslaget om en sammenskrivningaf de nuværende direktiver under første jernbanepakke til ét direktiv, ligesomregeringen er positivt indstillet i forhold til de dele af forslaget, der vedrørerforenkling, præcisering og modernisering.Regeringen må dog konstatere, at en del af Kommissionens forslag til nye reg-ler ikke vurderes på en effektiv måde at kunne adressere de problemer, som derer i den danske og europæiske jernbanesektor.Det er Regeringens holdning, at der skal ske en forenkling af direktivforslagetsartikler og bilag med henblik på at skabe klare og enkle regler for jernbanesek-toren. Det er desuden Regeringens holdning, at der alene skal indføres nye til-tag, hvis de kan forventes at føre til flere passagerer eller mere gods.Siden behandlingen på rådsmødet i december 2010 har forslaget været til for-handling i rådets transportarbejdsgruppe på næsten ugentlig basis. Det er enmeget omfattende og teknisk sag, og forhandlingerne skrider derfor kun lang-
Side 3/3
somt frem. Regeringen vil i det videre forløb i transportarbejdsgruppen arbejdefor, at forslaget om at præcisere reglerne om regnskabsadskillelse ikke medfø-rer uforholdsmæssige store administrative byrder.Regeringen vil arbejde for, at der sker afklaring af, hvordan man skal beregneinfrastrukturafgifterne. Dette er et af de områder, hvor der har været fremdrift iden seneste tid.Regeringen finder desuden at indførelse af afgifter for støjgener skal ske samti-digt for vejgodstransport og jernbanegodstransport.Regeringen er derudover kritisk over for Kommissionens forslag om anvendel-sen af delegerede retsakter på områder, der har politisk og økonomisk sub-stans. Regeringen mener desuden, at tilsynsorganet ikke i væsentligt omfangskal tillægges politikformulerende opgaver.Regeringen vil arbejde for, at Kommissionens forslag om adgang til jernbanere-laterede tjenesteydelser får en udformning, der ikke vil hæmme jernbanevirk-somhedernes lyst til at investere.
Side 4/4