Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
973902_0001.png
973902_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. marts 20112011-921
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 4. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 851(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 851:

"Kan ministeren oplyse, hvad det vil koste at sikre en effektiv støjafskærmningaf den nye Ringsted-bane på den strækning, hvor banen hæver sig over terrænlangs Vallensbæk Sø. En strækning, der - netop fordi banen hæves over terræn-vil give en enorm støjbelastning særligt til villakvarteret Rendsagervej i densydvestlige del af Vallensbæk Nordmark, men også vil plage resten af Vallens-bæk Nordmark."

Svar:

Støjdæmpningen i forbindelse med anlæg af den nye jernbane mellem Køben-havn og Ringsted er beregnet ud fra en gennemsnitlig støjgrænse for boliger på64 dB, jf. Miljøstyrelsens retningslinjer. Banen anlægges på den pågældendestrækning syd for Holbækmotorvejen, og boligområdet ligger nord for motor-vejen. Banen anlægges her ikke på dæmning, men i afgravning, og støjudbre-delsen fra jernbanen ud over de 64 dB rammer ingen boliger på den pågælden-de strækning. Området er i baneprojektet således ikke omfattet af støjbeskyttel-se. Det vurderes, at en støjdæmpning ud for det af spørgeren nævnte områdeskønsmæssigt vil koste ca. 15 mio. kr.Effekten af at sætte skærm op mellem bane og motorvej er dog begrænset, idetden gennemsnitlige motorvejsstøj er større end den gennemsnitlige jernbane-støj. Desuden vil noget af vejstøjen blive reflekteret af skærmen og såledeseventuelt kunne forøge vejstøjen i boligområdet. Effekten af en støjskærm erstørst med kort afstand mellem lydkilde og skærm, men her bliver der tale omrelativ stor afstand mellem skærm og boliger.
Ved placering af overskudsjord vil Banedanmark dog generelt tage udgangs-punkt i muligheden for støjreduktion, typisk ved at placere jord på restarealermellem vej og bane.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt