Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
973893_0001.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. marts 20112011-905
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 3. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 850(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Anne Baastrup (SF).

Spørgsmål nr. 850:

"Ministeren oplyse, om der er mulighed for at frigøre 2 af de 4 spor, som S-togene p.t. benytter på Københavns Hovedbanegård, som blev fremført som enidé under samrådet i Trafikudvalget den 11. februar om jernbanen, således depågældende spor i stedet kan anvendes til at udvide kapaciteten for fjern- ogregionaltogene og hvilke konsekvenser vil en sådan ændret sporanvendelse i gi-vet fald have?"

Svar:

I aftalen om ”En Grøn Transportpolitik” skal der som et led i de strategiskeanalyser for hovedstadsområdet bl.a. ske en analyse af ”stationskapaciteten vedKøbenhavns Hovedbanegård”. Denne analyse gennemføres i øjeblikket i Tra-fikstyrelsen, der undersøger forskellige alternativer til udvidelse af kapacitetenved hovedbanegården.Trafikstyrelsens første indledende og foreløbige undersøgelser af kapacitetenpå Hovedbanegården indikerer, at det især er ind- og udkørselsforholdene påKøbenhavn H, som er begrænsende for fjern- og regionaltogenes kapacitet. Deforeløbige undersøgelser peger således på, at kapaciteten for fjern- og regional-tog på København H ikke nødvendigvis forbedres med flere perroner, men atder også skal ændres på ind- og udkørselsforhold på stationen.I den videre analyse vil Trafikstyrelsen bl.a. undersøge forskellige mulighederfor at øge kapaciteten på selve hovedbanegården. I den forbindelse undersøgesmulighederne og perspektiverne for en ændret sporanvendelse, således at S-togsperronerne reduceres med 2 perronspor mod en udvidelse af kapacitetenfor fjern- og regionaltog.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt