Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
976970_0001.png
976970_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. marts 20112011-903
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 3. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 845(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 845:

"Ministeren bedes oplyse, hvor mange penge der årligt bruges på markedsfø-ring af den samlede kollektive trafik i hovedstadsområdet, idet opgørelsen ogsåbedes specificeret på de enkelte aktører (DSB, DSBFirst, DSB S-tog, Movia,Metro). Herunder ønskes oplyst, hvor stor en andel af disse markedsførings-midler, der anvendes på fælles kampagner, der sigter mod at øge den samledekollektive trafiks andel af persontrafikken."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der har oplyst, at:”I nedenstående tabel er opgjort de samlede udgifter til markedsføring af denkollektive trafik i hovedstadsområdet baseret på data fra parterne. DSB Fjern-og Regionaltogs markedsføringsudgifter, der er målrettet landsdelstrafikken,indgår ikke i nedenstående opgørelse.

Udgifter til markedsføring i hovedstadsområdet

Mio. kr.

DSB Fjern- og Regionaltog0,2DSB S-togDSBFirstMoviaMetroselskabet

I alt

23,72,910,47,0

44,2

Hovedstadssamarbejdet har nedsat en markedsføringsgruppe, der forestår fæl-les markedsføring. Ud af det samlede beløb på 44,2 mio. kr. anvendes i 20103,2 mio. kr. til fælles markedsføring. I 2011 er dette beløb sat op til 5,0 mio. kr.I de enkelte selskabers markedsføring indgår også markedsføring af fælles pro-dukter.
Hertil kommer, at den fælles markedsføringsgruppe kan foreslå fælles initiati-ver, der reducerer den forventede passagerindtægt med op til 5 mio. kr. Det kanf.eks. være gratis kørsel i busser, S-tog og metro på Kulturnatten i København”.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt