Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
971180_0001.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. marts 20112011-873
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 1. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 837(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Anne Baastrup (SF).

Spørgsmål nr. 837:

"I rundkørsler og midterrabatter sidder påbudte skilte (f.eks. de blå skilte medpileanvisning af køreretningen) i en højde af ca. 0,5 m. til underkanten af skil-tet - d.v.s. en højde der gør dem umulige at overse for bilisterne. På motorveje-ne derimod sidder skiltene på opkørselsramperne betydeligt højere oppe i enhøjde, hvor der er risiko for, at bilisterne ikke ser dem med forøget risiko forf.eks. spøgelsesbilisme etc. Til sammenligning har man mange steder i Tysk-land flyttet skilte langs motorvejsramperne ned i en højde, så underkanten sid-der ca. en meter over jorden. På den baggrund bedes ministeren forklare, hvor-for man ikke kan sænke skiltene langs motorvejsramperne i Danmark, idet etsådant tiltag meget vel kan tænkes at begrænse problemet med spøgelsesbilis-me? "

Svar:

Vejdirektoratet har oplyst, at når trafikanten kører hen mod motorvejens op-kørselsrampe, er både pilvejviser og de blå påbudstavler opsat lavt (ca. 0,5 me-ter til underkant af tavlen) efter de danske regler. I nogle tilfælde er færdsels-tavlen om indkørsel forbudt ad frakørselsrampen opsat lavt lige ved siden afden lave påbudstavle netop af hensyn til synligheden.Der er altid opsat færdselstavler om indkørsel forbudt i begge vejsider ved fra-kørselsrampens udmunding, og igen længere nede ad rampen, hvor der er sup-pleret med en pil på kørebanen rettet mod spøgelsesbilisten.Efter de danske regler skal tavlerne opsættes mindst 1,5 meter over vejen. Den-ne højde er hensigtsmæssig, fordi tavlerne også skal kunne ses på længere af-stande. Når tavler om indkørsel forbudt opsættes, placeres de, så de vender henmod de trafikanter, der kunne tage fejl af ramperne.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt