Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
973897_0001.png
973897_0002.png
973897_0003.png
973897_0004.png
973897_0005.png
Nyhedsbrev nr. 99. december 2010
IndholdKorridor for linjeføring afFemern Bælt-forbindelsenlagt fast1Forslag til lokale veje oganlæg2Analyse af miljøfølsomhed3Ekspropriation4Forlods overtagelse5Kontakt5
Besøg
Korridor for linjeføring af Femern Bælt-forbindelsen lagt fastDen faste forbindelse over Femern Bælt mellemTyskland og Danmark kommer til at ligge i en korridormed linjeføring øst for færgehavnene i Puttgarden ogRødbyhavn.Det er konklusionen fra Femern A/S efter godt halvandet års forarbejde,hvor flere forskellige muligheder er blevet undersøgt.Blandt de undersøgte alternativer vurderer selskabet, atlinjeføringskorridoren øst for færgehavnene vil medføre færrestpåvirkninger på mennesker, kulturarv og miljø. Derfor vil linjeføringer idenne korridor udgøre grundlaget for det videre arbejde medprojekteringen. Korridoren for kyst-kyst forbindelsen er ca. 1200 mbred.Forslagene til linjeføringer i korridoren refererer til de to skitseprojekterfor tunnel og bro, som Femern A/S har offentliggjort i november 2010.Den eksakte linjeføring for projektet vil blive endeligt lagt fast, nårmyndighedstilladelsen i Tyskland er givet og Folketinget vedtager enanlægslov. Det ventes at ske i 2013.I alt har 20 forskellige linjeføringer for en tunnel og 16 forskelligelinjeføringer for en bro været undersøgt. Femern A/S har undersøgt demulige alternativer i et ca. 4 - 7 km bredt område i Femern Bælt mellemDanmark og Tyskland, dvs. både øst og vest for de to færgehavne iRødbyhavn og Puttgarden.Side 1/5
femern.dkfor flere informationer omden faste forbindelse overFemern Bælt.
Femern A/SVester Søgade 10DK-1601 København VT +45 33 41 63 00F +45 33 41 63 01E [email protected]
Femern A/S
Undersøgelserne i dette område har også rakt nogle km ind i land påbåde Lolland og Fehmarn, hvor den faste forbindelse skal tilsluttes deeksisterende vej- og banestrækninger.
Orange linjer angiver vej ogbane for en broløsningBlå linjer angiver vej og banefor en tunnelløsningLinjeføringen for de toskitseprojekter er ikke heltidentisk, hvilket bl.a. skyldes,at broens linjeføring fra kyst tilkyst er en S-kurve overFemern Bælt, mens tunnelenslinjeføring fra kyst til kyst er ennæsten lige linje.Både linjeføring for tunnel ogfor bro er foreløbige, indtilFolketinget har vedtaget enanlægslov, som bestemmerhvilket af de to projekter, derskal bygges.
Forslag til lokale veje og anlægMed fastlæggelsen af linjeføringskorridoren øst forfærgehavnene er det samtidig klart, hvilke konkretelandområder, trafikanlægget kommer til at berøre.Foruden forslagene til linjeføringer for vej og bane til kyst-kystforbindelsen rummer projektet også forslag til anlæg af nye, lokale vejei områderne ved Rødbyhavn og Puttgarden.Offentliggørelsen af den konkrete korridor betyder, at lodsejere uden forkorridoren kan være sikre på, at deres områder ikke bliver berørt af enkommende linjeføring. Det skal bemærkes, at anlægsarbejde kan findested uden for korridoren.Femern A/S informerer alle lodsejere inden for den fastlagte korridordirekte, og inviterer samtidig til en løbende dialog om de fremsatteforslag til linjeføring og lokale veje. I Danmark er ca. 50 lodsejere indenfor korridoren, mens det i Tyskland drejer sig om ca. 20 lodsejere.Antallet af lodsejere, der berøres af den endelige linjeføring, forventesat blive noget mindre.I forbindelse med linjeføringen for vejdelen, skal der på dansk sideplaceres et drifts- og kontrolcenter samt et betalingsanlæg inklusiv etvigeområde for politi og toldmyndigheder, mens der på tysk side skal
Side 2/5Femern A/S
etableres et vigeområde for politi og toldmyndigheder. Placeringen afdisse faciliteter indgår i de fremlagte forslag til linjeføring.Det skal bemærkes at forslagene til linjeføring og nye lokale vejføringerkun er foreløbige, da der senere kan ske ændringer både forud for og iforbindelse med VVM-høringen i 2012.Femern A/S opfordrer i øvrigt lokalbefolkning, myndigheder og andreinteressenter til at komme med synspunkter, der kan indgå i denkommende VVM-redegørelse for projektet.Når Femern A/S fremlægger VVM-redegørelsen for kyst-kyst projektetvil der igen blive afholdt møder for lodsejere og borgere både påLolland og på Fehmarn.
Analyse af miljøfølsomhedKorridoren for den faste forbindelse er fastlagt efter enproces, der har til formål at dokumentere, hvor der vilopstå færrest påvirkninger på mennesker, kulturarv ogmiljø.Til det formål er der efter tysk sædvane udarbejdet enmiljøfølsomhedsanalyse for kyst-kyst forbindelsen.Analysen af miljøfølsomhed gælder for mennesker, dyr, planter,biologisk mangfoldighed, jordbund, vand, klima, luft og landskab samtkulturmæssige og økonomiske værdier.For hver enkelt faktor er omfanget af de miljøpåvirkninger, somanlægsarbejdet og det færdige trafikanlæg vil medføre, blevet vurderet.Vurderingen er foretaget med baggrund i gældende lovgivning,planlægningsmæssige målsætninger og vurderinger fra eksperter.Ved vurderingen er de enkelte dele af området blevet klassificeret altefter følsomhed. I nogle delområder er der forhold, hvor anlægsarbejdeteller det færdige trafikanlæg kan medføre så væsentlige påvirkninger,at linjeføringen nødvendigvis må gå udenom. Det kan fx gælde iboligområder, hvor der er nøje grænser for støj fra anlægsarbejde ogtrafikanlæg.I andre delområder kan anlægsarbejdet gennemføres under ganskesærlige vilkår. Der kan fx være tale om at skulle ændre en lokalplanlægning, fordi linjeføringen påvirker områder med diger, klitter, stierog rastende fugle.
Side 3/5Femern A/S
Miljøfølsomhedsanalysen er en væsentlig del af ansøgningen fraFemern A/S til de tyske myndigheder om tilladelse til den overordnede,fysiske placering af anlægget.Mindst mulig miljøpåvirkningUd fra en samlet afvejning af de miljømæssige hensyn konkludereranalysen, at en korridor øst for færgehavnene er at foretrække. Detskyldes, at det er den korridor med mindst negativ påvirkning påmiljøet.Det er ikke er muligt at finde en gennemgående korridor fra kyst til kyst,hvor miljøet overhovedet ikke påvirkes. Derfor forventer Femern A/S, atder i visse områder skal foretages afværgende foranstaltninger underanlægsarbejdet. Disse afværgeforanstaltninger vil blive nøjerebeskrevet i VVM-redegørelsen for kyst-kyst projektet, der forventes atblive offentliggjort i foråret 2012.
EkspropriationI de områder hvor den faste forbindelse over FemernBælt skal anlægges på privat ejendom, skal der ske entvungen afståelse af jord og ejendomme, dvs. enekspropriation.Nogle ekspropriationer vil være midlertidige, hvor ejendomsrettenvender tilbage til ejer efter anlægsperioden, mens andre vil værepermanente.I nogle tilfælde vil hele ejendomme skulle eksproprieres, og i andretilfælde vil kun dele af ejendomme skulle eksproprieres.Der kan først foretages ekspropriation, når der er vedtaget enanlægslov for Femern Bælt projektet. Anlægsloven for kyst-kystprojektet forventes fremsat i 2012/2013 og processen medekspropriationer forventes tidligst igangsat i 2. halvår 2013.Hvis en ejendom eksproprieres, får ejeren erstatning. Størrelsen aferstatningen fastsættes af Ekspropriationskommissionen, som er enuafhængig instans. Erstatningens størrelse bliver fastsat ud fra dealmindelige handelspriser på jord og fast ejendom i området på dettidspunkt, ekspropriationen finder sted.Når det bliver aktuelt vil Femern A/S informere mere detaljeret omprocessen med ekspropriationer påwww.femern.dk
Side 4/5Femern A/S
Forlods overtagelseLodsejere, der i særlig grad berøres af projekteringen,kan anmode om forlods overtagelse af ejendomme.For at der kan finde forlods overtagelse sted, skal der være tale om, atejendommen berøres særligt indgribende af planerne, og at projektethindrer, at den konkrete ejendom kan sælges på normale vilkår.Samtidig skal der også foreligge særlige personlige grunde til, at enlodsejer ønsker ejendommen overtaget.Vejdirektoratet er den kompetente myndighed til at vurdere, ombetingelserne for forlods overtagelse er opfyldt. Hvis Vejdirektoratetvurderer, at betingelserne er opfyldt, gennemføres en proces somsvarer til en almindelig ekspropriationsforretning for forlods overtagelse.Ved afslag på anmodning om forlods overtagelse kan der rettes klage tilTransportministeriet.
KontaktSpørgsmål og rådgivning i forbindelse med forlodsovertagelse kan rettes til Femern A/SRasmus Warborg LarsenProjektchef, myndighedsbehandling (DK)Dir. tlf.: 33 41 63 24E-mail: [email protected]Anmodninger om forlods overtagelse sendes skriftligt til:VejdirektoratetThomas Helsteds Vej 11Postboks 5298660 SkanderborgAtt. Michael LarsenAnmodning om forlods overtagelse kan også sendes pr. mail tilVejdirektoratet: [email protected]
Se korridoren på nettetwww.femern.dkkan alle interesserede se et digitalt kort, der viserkorridoren med de indtegnede linjeføringer for bro og tunnel. Det ermuligt at zoome ind på kortet og se, hvilke lokale veje, områder ogejendomme, der bliver direkte berørt af trafikanlægget.
Side 5/5Femern A/S