Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. marts 20112011-848
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 1. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 820(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 820:
"Ministeren bedes oplyse hvorvidt og i hvilket omfang den storstilede udbyg-ning af færgehavnene i henholdsvis Trelleborg og Rostock indgår i prognoserne"Fast forbindelse over Femern Bælt - Finansiel analyse", fra september 2008,der er beregnet på grundlag af basisscenario B i trafikprognosen i "FehmarnBelt Forecast 2002 - Final Report" fra april 2003"Svar:
Femern A/S oplyser, at den finansielle analyse af Femern Bælt-forbindelsen fraseptember 2008 er baseret på basisscenario B i de dansk-tyske trafikprognoserfra 2003. Af forsigtighedsgrunde er det i den finansielle analyse forudsat, at dettrafikspring, som trafikprognosen har beregnet i basisscenario B ved åbning afFemern Bælt-forbindelsen, først er fuldt realiseret fire år efter åbningen.Udvidelser af havnene i Trelleborg og Rostock ændrer ikke grundlæggende vedforudsætningerne for de dansk-tyske trafikprognoser. Der er derfor ikke udar-bejdet nye prognoser for den forventede trafik på den faste forbindelse overFemern Bælt. Derfor indgår udbygning af de to nævnte havne ikke i grundlagetfor den finansielle analyse fra 2008.Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af 21. februar 2011 af spørgsmål nr. 690fra Folketingets Trafikudvalg.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt