Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
973855_0001.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
23. marts 2011
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 28. februar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 813(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 813:

"Når ministeren i svar nr. 433 af 24. februar 2011 fremhæver, at formålet medat sende togtrafikken i Midt- og Vestjylland og på Kystbanen i udbud, har væretat reducere statens tilskud, hvordan harmonerer det da med, at ministeren isamme svar skifter fokus og nu anfører, at en konkurrenceudsættelse aftogtrafikken København-Aalborg skal sætte kunden i centrum, eftersom deutallige problemer Arriva havde i starten og som vedvarende gør sig gældendepå Kystbanen, ikke sætter kunden i centrum."

Svar:

Formålet med udbudsinstrumentet har bl.a. været at give besparelser for stats-kassen. For passagererne i Midt- og Vestjylland har der, efter en driftsmæssigustabil start i 2003, været leveret en god og stabil drift, og der er nu sket enfuldstændig fornyelse af togmateriellet, hvorimod passagererne på Kystbanenindtil videre ikke har oplevet serviceforbedringer i form af en forbedring af re-gulariteten. Fælles for udbuddene har været at konkurrencen alene har fundetsted i forbindelse med selve udbuddene.Direkte konkurrence mellem to operatører på en given strækning er imidlertidnoget andet. Konkurrencen finder her ikke kun sted på selve udbudstidspunk-tet, men hver eneste dag, hvor operatørerne skal konkurrere med og mod hin-anden om kundernes gunst. Denne form for konkurrence forventer jeg vil væretil stor gavn for kunderne, og det er da også kun, hvis der er gevinster for kun-derne, at der er grundlag for at gå videre med planerne.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt