Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
975731_0001.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
28. marts 2011
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 28. februar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 802(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 802:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor det ikke gøres obligatorisk, at samtligetrafikoperatører skal være tilsluttet det elektroniske rejsekort, således at rejse-kortets fordele kommer samtlige rejsende i den kollektive trafik landet over tilgode."

Svar:

Midttrafik, FynBus og BAT har som de eneste trafikselskaber i landet endnu ik-ke valgt at tilslutte sig rejsekortet. Som lovgivningen er nu kan selskaberne ikketvinges til at tilslutte sig rejsekortet.Det er dog klart, at den manglende tilslutning vil forårsage, at rejsekortet ikkebliver et landsdækkende system som vil gøre det nemmere for danskerne at rej-se med, tog, metro og bus på tværs af landet.Dette skal samtidig ses i lyset af de serviceforringelser der vil være særligt forMidttrafiks og FynBus kunder hvis selskaberne ikke tilslutter sig rejsekortsy-stemet. Selskabernes kunder vil således kun kunne anvende kontantbilletter,hvis de ønsker én rejsehjemmel til en rejse med både bus og tog. Alternativtskal kunderne anskaffe rejsekort og købe Midttrafiks og FynBus egne billetter,hvis der skal foretages kombinerede bus-tog rejser. Hermed vil passagererne gåglip af den ”mængderabat”, der kan opnås i dag på at rejse med bus og tog in-denfor og til og fra de respektive selskabers områder.Jeg har vanskeligt ved at forestille mig, at de pågældende trafikselskaber vil til-byde deres kunder sådanne vilkår, og finder det på den baggrund naturligt, atde vælger at tilslutte sig, når rejsekortet udrulles i togsystemet.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt