Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
1. april 20112011-739
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 21. februar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 780(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 780:
"Ministeren bedes belyse fordele og ulemper ved at samle al trafikinformationhos Banedanmark."Svar:
En væsentlig forudsætning for at øge kvaliteten og attraktiviteten af den kollek-tive trafik er, at der gives en rettidig og pålidelig trafikinformation på tværs afde mange aktører og medier, der findes på området.Trafikinformation er tæt knyttet til trafikstyringen af de forskellige transport-former og gives i dag af dem, som ligger inde med data. På jernbaneområdet erder allerede i dag et tæt samarbejde mellem de forskellige aktører: Banedan-mark, jernbanevirksomhederne DSB, DSB S-tog, Arriva og DSBFirst, samt Rej-seplanen, der formidler digital trafikinformation sammen med køreplansoplys-ninger.Trafikinformation gives i mange forskellige sammenhænge, herunder af tog- ogbilletsalgspersonale, højttaler- og skærminformation, hjemmesider og mobilte-lefoner mm., og det forekommer ikke hensigtsmæssigt at samle alle disse akti-viteter hos Banedanmark.Banedanmark har allerede i dag en central rolle i koordinering af trafikinfor-mation for banetrafikken, herunder indsamling, konsolidering og distributionaf realtidsdata om togtrafikken på Banedanmarks net samt information på sta-tionerne om togtrafikken via elektroniske skærme og højttalere (ekskl. S-banen).Herudover er der med aftalen ”Bedre mobilitet” fra 26. november 2010 afsat 15mio. kr. til at samle og formidle trafikinformation på stationerne vedrørendesamspillet mellem tog, bus og metro. Således vil passagererne på stationsom-rådet kunne danne sig et samlet overblik over, hvilke transportformer, der ertilgængelige fra stationen, og hvor det er muligt vil dette være med angivelse af
realtid. Projektet gennemføres af Banedanmark i samarbejde med trafikselska-berne, Metroselskabet og DSB.Dette projekt vil sammen med Rejseplanen, der allerede i dag har en løsning påvej med tværgående digital trafikinformation, bidrage til en forbedret sam-menhæng mellem de forskellige offentlige transportformer på udvalgte statio-ner.Jeg lægger stor vægt på, at kunderne oplever en god og koordineret trafikin-formation. Det vil dog ikke være muligt at samle al information i Banedanmark,da der fortsat vil være information, som skal gives i det enkelte transportmid-del.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt