Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
Dato17. marts 2011J. nr. 2011-719Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. februar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 774(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Anne Baastrup (SF).Spørgsmål nr. 774:
"I forlængelse af det nyligt afholdte samråd om ministerens tanker om at giveandre togoperatører end DSB mulighed for at køre på hovedstrækningen Kø-benhavn-Aalborg bedes ministeren redegøre for, om en sådan mulighed vil bli-ve ledsaget af krav om, at den eller de pågældende togoperatører skal deltage iRejsekortet - eller skal Rejsekortet kun omfatte og betales af offentligt ejedeselskaber (DSB, Metro og trafikselskaberne)? Har ministeren i den forbindelsehaft med i overvejelserne, at evt. nye operatører på jernbanen formentlig kunvil køre på attraktive tidspunkter, hvor chancen for profit er størst, og at de idenne konkurrencesituation formentlig vil tilbyde lavere takster, hvilket imid-lertid ikke er en mulighed, der p.t. kan håndteres i Rejsekortet?"Svar:
Der er behov for at styrke kvaliteten i togtrafikken, så der kommer endnu merefokus på kundernes behov. Derfor ønsker regeringen at indføre direkte konkur-rence i landsdelstrafikken.I den forbindelse er prisen på billetter, herunder prisstrukturen, en vigtig pa-rameter. Muligheden for konkurrence på priserne til fordel for kunderne vilvære et vigtigt mål med en konkurrenceudsættelse af fjerntrafikken.Jeg har endnu ikke lagt mig fast på en konkret model for, hvordan prisstruktu-ren og adgangen til billetsystemer skal være. Men i dialogen med de relevanteoperatører har flere af operatørerne tilkendegivet, at det vil være hensigtsmæs-sigt både at have et system af standardbilletter, som kunne være i form af rejse-kortet, og særlige rabatmuligheder knyttet til den enkelte operatør.Jeg afholder for tiden en række møder med de relevante operatører og her viljeg høre deres konkrete idéer til, hvordan vi kan lave en attraktiv prisstrukturbåde for operatørerne og for kunderne. Jeg vil gerne vide, hvad selskaberne kantilbyde før jeg ligger mig helt fast på alle detaljerne.
Jeg vil i den forbindelse understrege, at jeg kun ønsker at gennemføre direktekonkurrence i fjerntrafikken, hvis det kommer passagererne til gode.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt