Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
969756_0001.png
969756_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. marts 20112011-712
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 17. februar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 757(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 757:

"Ministeren bedes kommentere artiklen fra Ingeniøren den 14. februar 2011:"Tysk statsrevisor Femern A/S pynter på budgettet for tunnel"."

Svar:

For så vidt angår projektets økonomi, vil jeg henvise spørgeren til Femern A/S’notat ’Konsolideret anlægsoverslag’, som Transportministeriet offentliggjordeden 2. november 2010, og som indgik som bilag 8 til Femern A/S’ anbefaling afden foretrukne tekniske løsning i den videre VVM-proces, der blev oversendt tilFolketingets Trafikudvalg den 30. november 2010. Af notatet fremgår det, atden forventede tilbagebetalingstid for en sænketunnel og de danske landanlæg itilslutning til Femern Bælt-forbindelsen er beregnet til 36 år, mens den forven-tede tilbagebetalingstid for en skråstagsbro og de danske landanlæg er beregnettil 34 år.Rentabilitetsberegningerne i ovennævnte notat ’Konsolideret anlægsoverslag’er baseret på de dansk-tyske trafikprognoser, som blev udarbejdet af Fehmarn-belt Traffic Consortium for det danske og det tyske transportministerium og of-fentliggjort i 2003.Trafikprognoserne har beregnet, at Femern Bælt-forbindelsen vil medføre ettrafikspring i vejtrafikken mellem Rødby og Puttgarden på godt 40 pct. Tilsammenligning resulterede åbningen af Storebæltsforbindelsen i et trafikspringvia Storebælt på knap 130 pct., og åbningen af Øresundsforbindelsen resultere-de i et trafikspring på godt 60 pct. I rentabilitetsberegningerne er det forudsat,at det beregnede trafikspring på godt 40 pct. først vil være fuldt realiseret fireår efter Femern Bælt-forbindelsens åbning.Som det fremgår af notatet ’Konsolideret anlægsoverslag’, er det i rentabilitets-beregningerne endvidere forudsat, at trafikken i de første 25 driftsår af FemernBælt-forbindelsen vokser med 1,7 pct. om året, og at vejtrafikken herefter ikkevokser yderligere. Til sammenligning steg vejtrafikken via færgeruterne mellemLolland-Falster og Tyskland med i gennemsnit 3,0 pct. om året fra 1990 til2007, dvs. før finanskrisen slog igennem. Selv når man tager højde for nedgan-
gen i trafikken de sidste par år som følge af finanskrisen, steg vejtrafikken påfærgeruterne mellem Lolland-Falster og Tyskland med i gennemsnit 2,0 pct.om året i perioden fra 1990 til 2009.Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af 16. november 2010 af spørgsmål nr.97 fra Folketingets Trafikudvalg.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt