Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
968510_0001.png
968510_0002.png
968510_0003.png
NOTATDEPARTEMENTETDatoJ. nr. 201-698Center for Kollektiv TrafikStine Poulsen

Operatørmøde den 9. februar 2011 vedr. direkte konkurrence i

landsdelstrafikken

Tid:Onsdag 9. februar kl. 10.30 – 12.00Sted:Mødelokale i Trafikstyrelsen, Gammel Mønt 4, 1117 København KDeltagende operatører:SJ v. Magnus Andersson,Virgin Rail Groups v. Phil Pacey med rådgivning v. Anders Kaas, AtkinsDanmark A/SAbellio Scandinavia v. Kim LykkegaardArriva Skandinavien A/S v. Thomas Øster og Ivan Skjøtt AndersenBombardier Transportation Denmark A/S v. Peter SonneDSB v. Peder Nedergaard Nielsen, Mogens Jønck, Susanne Mørch Kochog Ove Dahl KristensenLokalbanen Hillerød……

1. Velkomst

Transportminister Hans Chr. Schmidt havde inviteret operatører fra ind- ogudland til et præsentations- og debatmøde i København. Mødet var målrettetalle operatører, som kunne have en interesse i at køre tog i direkte konkurrencemed DSB mellem København og Aalborg. Mødet blev afholdt på engelsk.Ministeren indledte mødet med at præsentere regeringens overordnede tankerom at indføre direkte konkurrence i landsdelstrafikken i Danmark og lagde iden forbindelse stor vægt på, at det overordnede mål er at få et endnu bedreprodukt for kunderne. Ministeren slog fast, at forudsætningen for at gennemfø-re direkte konkurrence mellem København og Aalborg er, at der sker mærkbareforbedringer for togpassagererne. Hvis konkurrencen til DSB ikke gavner tog-passagererne, så vil ministeren ikke videreføre idéen.Formålet med mødet var at indhøste forslag til, hvordan man kan skabe for-bedringer for togpassagererne. Samtidig havde operatørerne mulighed for påmødet at fortælle ministeren, hvad de vil kunne tilbyde de danske togpassage-rer.

2. Præsentation

Transportministeriet præsenterede herefter aktuel status for overvejelserne omdirekte konkurrence i fjerntrafikken mellem Øst- og Vestdanmark på basis afde plancher, som er vedlagt til dette notat i kopi. Plancherne blev efterfølgendeuddelt samt lagt på Trafikstyrelsens hjemmeside.Det blev understreget, at processen er fleksibel, og at man ikke har lagt sig fastpå en bestemt model for konkurrence endnu, men at modellen i sin form skalsikre direkte konkurrence mellem to forskellige operatører. Budskabet til ope-ratørerne var, at hele processen og arbejdet med at indføre direkte konkurrencei Danmark vil foregå i en tæt dialog med de enkelte operatører.Ministeriet opfordrede operatørerne til at deltage i de kommende interessetil-kendegivelsesrunder, som ministeren vil afholde i marts og april 2011.

3. Diskussion

Efter de indledende oplæg havde operatørerne mulighed for at præsentere de-res tanker omkring konkurrence i landsdelstrafikken i Danmark samt kommemed bemærkninger, spørgsmål og input til det videre arbejde.Et tema, som én af operatørerne bragte op, var spørgsmålet omkring økonomi-en – forventede staten at få en økonomisk fordel ud af konkurrenceudsættelseog hvordan skulle det håndteres? Ministeren oplyste, at målet er bedre jernba-netrafik til gavn for passagererne.En anden operatør spurgte om udspillet var del af en større afregulering afjernbanen i Danmark, herunder hvorvidt regeringen har planer om at konkur-renceudsætte flere jernbanestrækninger.Hertil svarede ministeren, at planen indtil videre alene er at indføre direktekonkurrence i landsdelstrafikken mellem København og Aalborg. Erfaringerneherfra vil vise, hvad der er mest hensigtsmæssigt at gøre også i fremtiden. Der-udover har vi i Danmark sendt visse strækninger i et traditionelt udbud. Mini-steren slog fast, at det overordnede mål med at indføre direkte konkurrencemellem to operatører på hovedstrækningen er at sikre en dynamisk jernbane-sektor med øget kundefokus, priskonkurence og flere valgmuligheder for pas-sagererne.Et andet tema, som optog flere operatører, var spørgsmålet om kapacitet påjernbanenettet og adgangen til de attraktive kanaler i køreplanen. Her svaredeministeren, at der nu i et samarbejde med Banedanmark arbejdes på et oplæg,der skal garantere operatøren de relevante kanaler. Ministeren har ikke lagt sigfast på en bestemt model for den direkte konkurrence inden dialogen med deenkelte operatører.
Side 2/2
Det blev efter spørgsmål fra deltagerne præciseret, at processen med at indføredirekte konkurrence i landsdelstrafikken mellem København og Jylland læggerop til, at der i fremtiden skal køre to operatører på samme strækning i modsæt-ning til traditionelle udbud, hvor kun en enkelt operatør kører togdrift på engiven togstrækning.Herudover bemærkede en operatør, at forudsætningen for at konkurrencen kanfungere er, at operatørerne vil investere i markedet, i produktet og i selve mar-kedsføringen af sig selv i konkurrencen med den anden operatør. For at disseinvesteringer skal kunne betale sig, er det nødvendigt at operatøren bliver ga-ranteret en tilstrækkelig lang tilbagebetalingsperiode.Samme operatør fandt endvidere, at et attraktivt billetsystem indebærer en mu-lighed for kunderne til at benytte fleksible billetter, der kan anvendes i flereoperatørers tog kombineret med operatørens mulighed for at tilbyde individu-elle tilbud i sine egne tog.Jernbaneoperatørerne tilkendegav stor interesse for at køre tog på det danskemarked mellem København og Aalborg og bekræftede deres deltagelse i dekommende interessetilkendegivelsesrunder. Der var i den forbindelse indlægfra Arriva Skandinavien A/S, Abellio Skandinavien (datterselskab NS (Hol-land)), Virgin (UK) og SJ (Sverige).
Side 3/3