Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1016656_0001.png
1016656_0002.png
1016656_0003.png
Udkast
NOTATDEPARTEMENTETDatoJ. nr.17. februar 20112010-4598
Center for Kollektiv TrafikBastian ZibrandtsenTelefon 33 92 33 07[email protected]

Internationale erfaringer med direkte konkurrence på banenettet

Indtil nu har direkte konkurrence mellem operatører på samme strækning væ-ret mindre udbredt sammenlignet med de mere traditionelle udbud, hvor udfø-relse af en trafikopgave gives til én operatør efter gennemførelsen af en ud-budsrunde. Modellen med direkte konkurrence praktiseres dog i begge vorenabolande Tyskland og Sverige.I Tyskland1har man principielt haft fri adgang til at drive trafik på banenettetsiden midten af 1990’erne. Togtrafikken kan sondres i regional- og lokaltrafikhhv. fjerntrafik. De enkelte forbundslande har ansvaret for regional- og lokal-trafikken, som indkøbes på kontrakt - typisk efter et udbud. Det statslige tyskejernbaneselskab DB har fortsat størstedelen af denne produktion. Fjerntrafik-ken over de længere afstande drives derimod på forretningsmæssig basis, oghar i udgangspunktet været et monopol for DB. På de enkelte banestrækningerdrives der ofte såvel forretningsmæssig fjerntrafik som kontraktbaseret regio-naltrafik.Konkurrence på sporet omfatter i den tyske model kun fjerntrafik. Der findes idag 4 forskellige togoperatører, som konkurrerer direkte på samme spor medDB.De fire operatører driver alle trafik i østlige Tyskland med Berlin som et om-drejningspunkt. Det drejer sig omInterconnex(Lepzig – Berlin -Warnemünde),Vogtland Express (Plauen/Chemnitz– Berlin),Harz-BerlinExpress( Vienenburg/Thale – Berlin) ogBerlin Night Express( Nattog Malmø– Berlin). Det betjente banenet udgør godt 1700 km.Bortset fra nattoget konkurrerer alle operatører på billigere priser end DB, ogtilbyder i visse tilfælde transport til halv eller endog endnu lavere. Efterspørgs-len præges især af fritidsrejsende til og fra Berlin.De 4 nuværende operatører transporterer omkring 300 mio. personkm på års-plan. Set i en dansk målestok vil dette, svare til godt 15 pct. af fjerntogstrafik-ken mellem Øst- og Vestdanmark. Med de nuværende passagertal kan dette1
Oplysninger fra Tyskland baserer sig fortrinsvis på Sylvain Séguret: ” Is competi-tion on track a real alternative to competitive tendering in the railway industry?evidence from Germany” (2009)
groft omsættes til et fjerntog mellem Øst- og Vestdanmark hver anden time ihele driftsdøgnet. I en tysk skala er det absolutte trafikomfang dog beskedent iforhold til DB.Konkurrencen er dog stigende. I sommeren 2011 påbegyndes et konkurrerendeIntercitytogsystem Hamburg – Køln Express med 3 daglige togafgange mellemde to byer. Der er derudover indgivet ansøgning på opstart af konkurrerendetog Hamburg – Berlin – Strasbourg, Berlin - Køln – Frankfurt og Hamburg -Stuttgart. Med sådanne nye tiltag udvides konkurrencen betydeligt.Udover de her nævnte operatører af rutetrafik, findes der i Tyskland også ad-skillige eksempler på private operatører af chartertog.I Sverige2er der sket en omfattende lovændring med henblik på at indføre di-rekte konkurrence, som ses som et afgørende middel til at gøre jernbanen meremarkedsorienteret.Man har ved rigsdagsbeslutning i 2009 besluttet at ophæve det monopol, somdet statslige svenske jernbaneselskab SJ hidtil har haft på det økonomisk løn-somme hovedbanenet til at drive persontogstrafik. Adgangen var i forvejen gi-vet fri til at drive trafik på de ulønsomme dele af banenettet. De enkelte svenskelen har ansvaret for at sikre regional- og lokaltrafik, der indkøber denne påkontrakt.Der er som led i banereformen indført bestemmelser som regulerer, hvad derfra lokal side må indkøbes af togtrafik i form af en afprøvning af, om den ikkekunne være drevet kommercielt.Der lægges i den svenske model stor vægt på at stille alle operatører lige i ad-gangen til de banenettet. Banekapaciteten som en nøglefaktor for at drive trafikskal fordeles mellem alle interesserede operatører efter lige vilkår og muligvis –principperne er endnu ikke lagt helt fast – efter et auktionsprincip.Den nye model er under indfasning og får hel og fuld virkning fra 2012.Der er i dag en ret omfattende parallel konkurrence mellem forskellige operatø-rers tog på de store banestrækninger. Der er typisk tale om direkte konkurren-ce mellem SJ og regionale togsystemer – som det f. eks. ses på strækningenmellem Malmø og Gøteborg, hvor det er muligt at benytte at benytte såvel Øre-sundstogsystemet og SJ, der kører i indbyrdes konkurrence.
Side 2/2
2
Statens offentliga utretningar SOU 2008:92 ”Konkurrens på spåret” samt
Gunar Alexandersson: ”Järnvägens avreglering i Sverige – Erfarenheter ochframtidsutsikter” (2010)
Der er også begyndt at dukke nye operatører op. Et sådant eksempel er Veolia,som har benyttet sig af overgangsordningerne for åbningen af banenettet ogsom derfor allerede i 2010 er begyndt at drive konkurrerende trafik i weeken-den mellem Malmø og Stockholm. I takt med ophævelsen af monopolet kørerselskabet nu også en daglig afgang i begge retninger alle hverdage.3Toget fort-sætter i øvrigt til vintersportsteder i det nordlige Sverige.Det kan derudover nævnes, at der i grænseoverskridende trafik er optræk til di-rekte konkurrence på strækninger mellem Tyskland og Frankrig samt England.Her er det de store traditionelle operatører tyske DB og franske SNCF, der en-ten selv eller via datterselskaber står overfor en indbyrdes konkurrence, medudgangspunkt i EU's åbning for konkurrence i den internationale persontogs-trafik. Denne direkte konkurrence kan i givet fald komme til at omfatte en me-get omfattende trafik.
Side 3/3
3
www.Veolia.se