Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
965263_0001.png
965263_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
3. marts 20112011-703
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 17. februar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 739(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 739:

"Ministeren bedes redegøre for, hvor mange stående passagerer Trafikstyrelsenkan acceptere pr. togsæt/togvogn, samt hvor mange stående passagerer, derdels kan accepteres ud fra gældende UIC-normer, samt ud fra EU-direktivet ompassagerrettigheder. "

Svar:

Trafikstyrelsen oplyser følgende, som jeg henholder mig til:”Trafikstyrelsen har modtaget en del henvendelser fra borgere om tilsvarendeproblemstilling. I den anledning har Trafikstyrelsen udarbejdet en ”spørgsmålog - svar side” over det mest hyppige spørgsmål på deres hjemmeside. Der erbl.a. en side vedrørende antal passagerer i tog.Der er sikkerhedsmæssigt to forhold af betydning. Det første er kørselssikker-heden. Ved dimensionering af vognkasser, fjedre, bremser m.m. skal gældendeinternationale og nationale normer altid være opfyldt, for at jernbanevirksom-heden kan opnå Trafikstyrelsens godkendelse af materiellet til togdrift i Dan-mark. I forhold til disse regler har vægten af passagerne kun lille betydning. Afden grund findes der heller ikke internationale eller nationale regler for, hvormange passagerer eller bagage, der må være i en vogn eller i et tog. Dette afgø-res af, hvilken komfort den enkelte jernbanevirksomhed eller trafikkøber viltilbyde sine rejsende.Det andet forhold er beredskabssituationer. De relevante beredskabsmyndig-heder er altid involveret i at godkende togdrift ved kritiske lokaliteter, fx tun-neller. Ved passage af Storebælt har Banedanmark fx regler for, at gangarealerskal holdes frie under selve passagen af Storebæltsforbindelsen. Friholdelsen afgangarealet er rettet mod bagage, barnevogne og lignende der ikke må henstil-les uden ledsager, således at det kan blokere flugtvejen. Ved Københavns metrohar beredskabsmyndighederne (brandvæsen, ambulancetjeneste mv.) væretmed i design og accept af de gældende forhold omkring tog og stationer.
Side 2/2
For så vidt angår UIC-normer er disse vejledende standarder, som landene kanvælge at anvende. Trafikstyrelsen er ikke bekendt med nogen UIC normer, derforeskriver, et bestemt antal stående passagerer der må være i et tog.For så vidt angår passagerrettighedsforordningen (EF 1371/2007) indeholderdenne ikke nogen særlige bestemmelser om, hvor mange stående passagerer,der må være i en togvogn/togsæt. Forordningen indeholder bl.a. bestemmelserom rettigheder for handicappede og bevægelseshæmmede, erstatning ved for-sinkelser m.v. Forordningen gælder for jernbanerejser udført af jernbanevirk-somheder med en EU-licens.”
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt