Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
963593_0001.png
963593_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
1. marts 20112011-701
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 17. februar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 737(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 737:

Da ministeren i svar af 11. februar 2011 på alm del. – spørgsmål 518 og 522 gi-ver udtryk for, at spørgsmålene ikke er forstået, kan oplyses, at baggrunden forde stillede spørgsmål er den forringede service, som de togrejsende oplever påstrækningen Århus-Aalborg, hvor DSB af forretningsmæssige årsager har ind-draget salgsvognen, hvilket retter fokus på konflikten mellem DSB's forret-ningsmæssige grundlag for togdrift og diverse serviceydelser, kontra de rejsen-des ønske om at kunne modtage en service under rejsen, der svarer til den ser-vice, der ydes i samfundet som helhed. Ministeren bedes derfor forholde sig til,hvorvidt det er hensigtsmæssigt og publikumsvenligt, at service kun ydes så-fremt denne i sig selv genererer et overskud til operatøren, eller om der ogsåskal være plads til service, der ikke er overskudsskabende.

Svar:

Igen er jeg ikke helt sikker på, hvad spørgeren mener med ”kontra de rejsendesønske om at kunne modtage en service under rejsen, der svarer til den service,der ydes i samfundet som helhed”. Der er således mange steder i det danskesamfund – herunder også i togdriften – hvor man ikke kan blive betjent med ensalgsvogn.Jeg kan dog oplyse, at der i henhold til kontrakten om ”Fjern- og Regionaltrafikudført som offentlig service i perioden 2005-2014” er fastlagt klare krav til dentrafikydelse, som DSB skal levere. Som også nævnt i besvarelsen af TRU 518gælder det blandt andet en trafikeringsplan, standsningsplan, linjeplan, samten række servicekrav til DSB’s ydelser. Kontrakten kan bl.a. findes på Trans-portministeriets hjemmeside.Som jeg tidligere har svaret i FT § 20 spørgsmål nr. 787, synes jeg personligt, atdet er beklageligt, at DSB ikke kører med salgsvognen mellem Aarhus og Aal-borg, da dette tilbud er med til at gøre togrejsen attraktiv for passagerne.Og netop for at sætte fokus på togoperatørernes kundeorientering og det gene-relle serviceniveau i fjerntrafikken har jeg foreslået, at konkurrence mellem to
operatører i landsdelstrafikken skal være med til at højne kvaliteten og service-niveauet.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt