Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
965197_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3. marts 20112011-685
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 16. februar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 735(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Anne Baastrup (SF).

Spørgsmål nr. 735:

Med henvisning til artiklen ”Her hæves farten” i Jyllandsposten 10. februar2011 bedes ministeren oplyse, om og hvordan han vil sikre, at cyklisterne får ensikker og tryg cykelmulighed langs med de strækninger, hvor man nu påtænkerat hæve hastigheden for den motoriserede trafik, idet høj hastighed blandt bili-ster er en af de største barrierer for ikke at vælge cyklen.

Svar:

Forsøget med differentierede hastigheder forventes at omfatte ca. 100 km ho-vedlandevejstrækninger. Det har været et vigtigt kriterium i udvælgelsesfasen,at de valgte forsøgsstrækninger har en lav ulykkesfrekvens.Forsøgsstrækningerne omfatter forskellige typer af vejstrækninger. Nogle afstrækningerne er allerede i dag motortrafikveje, hvor det ikke er tilladt at cykle.Derudover er der tale om strækninger med cykelsti ved siden af kørebanen ellercykelmulighed ad parallelle lokalveje.Endelig er der enkelte strækninger, hvor cyklisterne er henvist til kantbanernepå vejen. Disse strækninger forventes kun i begrænset omfang at have cykeltra-fik.Af hensyn til krydsningsmuligheder for såvel cyklister som bilister vil der påstrækningerne blive sikret gode oversigtsforhold ved sideveje og ske nedskilt-ning af hastigheden i større kryds.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt