Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
982216_0001.png
982216_0002.png
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
25. marts 2011
Henrik S. Ludvigsen
[email protected]
72443469
NOTAT OM KRYDSET RØNNEDEVEJ/HOLME·GAARDSVEJ I NÆSTVED KOMMUNEBAGGRUNDPå en 3 – 4 km lang strækning af hovedlandevejen, rute 54, gennem Holme Olstrup i Næstved kom·mune, blev der af både borgere og Vejdirektoratet observeret en række problemer i forbindelse medtrafikafvikling og trafiksikkerhed.Der oplevedes i stigende grad kødannelser og langsom køkørsel i myldretiderne, samt hastigheds·overskridelser udenfor myldretiden. Disse problemer kom også til udtryk i uheldsdataene for stræknin·gen. Der skete mange uheld og blandt andet registreret 2 sorte pletter i krydsene ved Olstrupvej ogGartnervej.
ANALYSE
Der blev derfor gennemført analyse af fremkommelighed og trafiksikkerhed på hovedlandevejen gen·nem Holme Olstrup.Analysen viste blandt andet, at i krydset mellem hovedlandevejen og Holmegaardsvej var der i perio·der trafikalt sammenbrud (svarende til serviceniveau F). Udover den store forsinkelse for at komme udpå hovedlandevejen, var det også vanskeligt for beboerne på en sidevej til Holmegaardsvej at kommeud på Holmegaardsvej, idet køen fra krydset med hovedlandevejen strakte sig tilbage forbi sidevejen.Analysen viste også, at der i krydset skete en del uheld. Krydset var dog ikke en sort plet. Uheldenevurderedes i høj grad at skyldes, at bilister fra Holmegaardsvej ikke overholdt deres vigepligt.
OMBYGNING
Som følge af de observerede problemer blev der i 2009 og 2010 gennemført en trafiksanering afstrækningen. Den omfattede blandt andet etablering af signal i det eksisterende vigepligtsreguleredekryds ved Holmegårdsvej.Nedenstående figur viser de projekterede ændringer i krydset. Som det fremgår, har ombygningen udover etablering af signalerne primært bestået i afkortning af midterheller. Afkortningerne er vist medpile på tegningen. Et modulvogntog, der kommer fra Fensmark, vil komme fra nord i planen og vil skul·le svinge mod øst. De afkortede heller gør det nemmere at komme rundt i krydset end tidligere for destore køretøjer. En eventuel ombygning for at få modulvogntog igennem krydset vil ikke blive dyrere ikraft af de foretagne ombygninger, idet kørebanen allerede er udvidet.Nedenfor er vist oversigt og billeder fra krydset.
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
[email protected]vejdirektoratet.dk
EAN 5798000893450CVR 60729018
SIDE
2 af 2
Planen for ombygning
Den afkortede helle i sidevejen
Den afkortede helle på primærvejen