Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
961555_0001.png
961555_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
24. februar 20112011-675
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 15. februar 2011 stillet mig følgende spørgsmålTRU 725 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 725:

"Er ministeren enig i, at der er behov for at modernisere optagelseskravene tillokoføreruddannelsen?"

Svar:

Ja, jeg mener der er et stort behov for at modernisere optagelseskravene. Detnuværende overenskomstbestemte uddannelseskrav til lokomotivføreruddan-nelsen er forældet.I dag er der to typer af krav, der skal opfyldes, før man kan blive optaget på lo-komotivføreruddannelsen.For det første er der et myndighedskrav, der fastsættes af Trafikstyrelsen.Myndighedskravet betyder bl.a., at en ansøger skal have bestået folkeskolensafgangsprøve, have en gyldig helbredsgodkendelse og være ansat i en godkendtjernbanevirksomhed.Herudover er der fastsat uddannelseskrav i overenskomsten mellem DSB ogDansk Jernbaneforbund. Uddannelseskravet dikterer, at den pågældende an-søger skal have en HTX, en matematisk studentereksamen eller et svendebrevinden for metal- eller el-fagene.Adgangskravene til lokomotivføreruddannelsen - især de uddannelsesmæssigekrav - er meget restriktive i Danmark, både sammenholdt med beslægtede lan-de (herunder Sverige, Norge, Tyskland, Holland og Storbritannien) og sam-menlignet med andre landtransporterhverv som f.eks. bus- eller lastbilchauf-føruddannelsen.De restriktive uddannelseskrav er medvirkende til, at rekrutteringsgrundlageter meget snævert, og bidrager formentlig også til, at kun 2 pct. af lokomotivfø-rerne er kvinder, og kun 1 pct. er af anden etnisk herkomst end dansk.
I tider med konjunkturnedgang, som vi har oplevet de seneste par år, har derikke været mangel på lokomotivførere. Men eftersom godt 40 pct. af lokomo-tivførerne er over 50 år, vil der inden for kortere tid igen opstå mangel på lo-komotivførere på grund af de mange ældre lokomotivførere, der går på pensi-on.Derfor er det på tide at få gjort uddannelseskravene til lokomotivføreruddan-nelsen mere fleksible og tidssvarende. Jeg vil opfordre DSB og Dansk Jernba-neforbund til at sikre dette i forbindelse med de igangværende overenskomst-forhandlinger.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt