Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
968436_0001.png
968436_0002.png
968436_0003.png
968436_0004.png
968436_0005.png
968436_0006.png
Samråd vedr. direkte konkurrence ifjerntrafikken, den 11. februar 2011 kl. 12.30
Samråds-spørgsmål P
Ministeren bedes redegøre for sit forslag om at udliciterefjerntrafikken på jernbanenettet. Der ønskes herunder enredegørelse for, hvordan ministeren vil løse problemet medsporkapacitet på Københavns Hovedbanegård. Det ønskes endvidereoplyst, om denne beslutning indebærer, at de IC3-tog, som desjællandske togpassagerer har fået stillet i udsigt, ikke bliver tilnoget alligevel med den konsekvens, at disse brugere ikke får denkomfort, ministeren har lovet.Hvordan harmonerer ministerens forslag med forliget fra 2003 om,at fjerntrafikken ikke skal være omfattet af udlicitering?
Svar
Jernbanesektoren står i dag over fornogle helt konkrete udfordringer: Flereog flere togpassagerer står op i togene,og mange kunder oplever, at det erbilligere at tage bilen frem for toget.Kunderne skal have bedre forhold. Deter helt afgørende.
Side 2/2
Der er i de senere år truffet store oglangsigtede beslutninger ominvesteringer i jernbaneinfrastrukturen.De fysiske rammer vil blive markantforbedret i de kommende år med denførste nybyggede banestrækning i 100år, flere dobbeltspor, genopretning af deeksisterende skinner, nye IC4-tog og ettopmoderne signalsystem.Men den markante fornyelse af statensinfrastruktur kan ikke stå alene. Ogsåjernoperatørerne skal bidrage endnumere til fornyelsen af sektoren.DSB kører i dag tog i landsdelstrafikkenuden direkte konkurrence fra andreoperatører. Risikoen ved dette er, at
Side 3/3
DSB’s omkostninger og effektivitet ikkeudvikler sig i tilstrækkelig grad.Eksempelvis viser opgørelser fra enkonsulentrapport, at DSB’s lokoførerekører næsten 40 pct. mindre endlokoførerne gør i andre sammenligneligetogselskaber.DSB er en stor udgift for staten hvert år,og derfor kan vi også godt stille krav om,at de bruger pengene på den mesteffektive måde.Det gør vi ved at indføre løbendekonkurrence mellem to operatører påstrækningen mellem København, Århusog Aalborg.
Side 4/4
Effekten af konkurrencen forventer jegvil følge nogle af de grundtræk, som erset i forbindelse med afregulering afluftfarten: faldende priser, flere afgangeog et mærkbart stigende marked, altsåalt det, vi gerne vil med togtrafikken.Hvilket tog man som kunde vælger, vilafhænge af togoperatørens tilbud medhensyn til service, komfort,rejsehastighed samt hvilke pristilbudoperatøren giver.Forleden holdt jeg et rigtig godt mødemed seks jernbaneoperatører fra ind- ogudland, som alle har vist interesse ijernbanestrækningen mellemKøbenhavn og Aalborg. På mødetdrøftede vi de overordnede tanker og
Side 5/5
idéer om direkte konkurrence ilandsdelstrafikken. Der var en megetpositiv stemning på mødet, og der varstor interesse blandt operatørerne.Inden for de næste to-tre uger mødes jegigen med de selskaber, som visteinteresse. Her forventer jeg at få mere atvide om, hvad selskaberne kan tilbyde.Jeg vil gerne igen understrege, at hviskonkurrencen til DSB ikke gavnertogpassagererne, så skal den da ikkesættes i værk.Der er selvfølgelig udfordringer ved atindføre direkte konkurrence ilandsdelstrafikken, og der er ting, der
Side 6/6
skal findes løsninger på. Kapaciteten påskinnerne er én af de ting, vi skal se på.Ligeledes er spørgsmålet om materiel énaf de ting, som vi skal finde en løsningpå. En løsning kunne være at stille DSBtogsæt til rådighed for den nye operatør.En anden model kunne være, atoperatøren selv medbringer egetmateriel.Men det er alt sammen noget, som jegaftaler med partierne bag DSB-aftalen.