Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. marts 20112011-663
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 14. februar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 712(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 712:
"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt der i DSB- og Banedanmark-regi på-går udvikling af nye og mere effektive støjdæmpende foranstaltninger langs ba-nenettet, i bekræftende fald bedes gjort rede for dette."Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark og DSB, der oplyser følgende:”Støj fra jernbanen opstår primært som følge af friktionen mellem hjul og skin-ner. DSB og Banedanmark har derfor i løbet af de sidste år øget aktiviteterneomkring vedligeholdelse af skinner og hjul.Eksempelvis har Banedanmark som resultatkontraktmål, at der skal gennemfø-res en øget skinneslibningsfrekvens i perioden 2010-2012 med det formål atreducere ujævnheder på Hoved- og S-baner. Disse aktiviteter har haft en redu-cerende effekt på den udsendte støj.DSB´s indsats for at reducere støj fra kørende tog består udover en øget hjul-vedligeholdelse også i udskiftning af gamle togvogne og diesellokomotiver mednye støjsvage togsæt. Denne udskiftning sker løbende i takt med, at DSB får le-veret nye togsæt.Desuden har Banedanmark to nye projekter, som gerne skulle resultere i min-dre støj fra banen:1. Optimering af sporkonstruktion. I dette projekt undersøges det, om man medmindre ændringer i den nuværende sporkonstruktion kan formindske støjen.Projektet indeholder bl.a. en cost/benefit analyse af den eventuelle investeringfor at opnå en støjreduktion.
2. Landsdækkende støjmåling. Det er kendt, at sporets vedligeholdelsestilstandhar stor betydning for den udsendte støj fra banen. Ved at placere mikrofonerpå et tog, som måler den udsendte støj fra skinnerne, forventes det, at man me-get præcist kan fortælle om slitage og andre fænomener, som er med til at for-øge støjen. Viden om sporets tilstand kan bruges til en optimal planlægning afvedligeholdelse og tidlig sporing af fejl. Det er forventningen, at denne videnkan reducere både støj og vedligeholdelsesomkostninger.”Med venlig hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt