Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
906068_0001.png
906068_0002.png
906068_0003.png
906068_0004.png
906068_0005.png
906068_0006.png
Talepapir til besvarelse af samrådsspørgsmålAM – AN i samråd d. oktober 2010Spørgsmål AMHvilke initiativer vil regeringen tage forat styrke SLVs restriktionsmulighederoverfor flyselskaber, der ikke overholderflypassagerrettighederne, inden for detgældende direktivs rammer?
Svar:EU’s regler om bistand til flypassagerer,der udsættes for boardingafvisning,aflysninger og lange forsinkelser erindeholdt i forordning 261/2004, somtrådte i kraft 17. februar 2005.Statens Luftfartsvæsen (SLV) er udpegetsom klage- og håndhævelsesmyndighed iDanmark i forhold til disse regler, nårdet drejer som om flyvninger fraDanmark og flyvninger med EU-luftfartsselskaber fra lande uden for EUtil Danmark.
Side 2/6
Det er min opfattelse, at de mulighederder i dag er til stede i Danmarkvedrørende håndhævelsen afforordningen, sikrer en effektivefterlevelse af passagerrettighederne.Dette afspejles i antallet af klager, sombehandles af SLV. Gennemsnitlig har dersiden forordningen trådte i kraft årligtværet et par hundrede klager, hvilketskal holdes op mod, at der har væretomkring 25 mio. passagerer om året,som er afrejst fra eller ankommet tildanske lufthavne.De klager der behandles hos SLVindebærer både en juridisk og enluftfartsteknisk bedømmelse af sagen ogmunder ud i en udtalelse til såvelpassager som luftfartsselskab.Hvis et luftfartsselskab ikke følgerudtalelsen, kan der rejses civilt søgsmålved domstolene.Der er også i medfør af luftfartslovenmulighed for at anlægge en egentligstraffesag, hvis et dansk luftfartsselskabikke følger forordningen.
Side 3/6
Det skal i den forbindelse bemærkes, at ide to undersøgelser, som Europa-Kommissionen har fået foretaget omforordning 261/2004, har Danmarkværet fremhævet, som et af de lande,hvor håndhævelsesprocessen, herunderklagesagsbehandlingen var mest effektiv.Desuden har SLV endnu ikke oplevet, atluftfartsselskaberne ikke følger SLV’sudtalelser. Det har således ikke endnuværet aktuelt med en straffesag.SLV forsøger også at proaktivt at sikreflyselskabernes overholdelse af reglerne.I den forbindelse kan nævnes eteksempel med et større flyselskab, derfor nylig meddelte, at det vil lukke sindanske virksomhed, og at aflysninger afflyafgange som konsekvens heraf kanforventes. I den forbindelse har detværet fremme i pressen, at selskabet kunville tilbyde de berørte passagererrefusion af billetprisen, men ikkeombookning.EU’s regler om passagerrettigheder erellers meget klare i denne situation. Hvisen flyafgang aflyses, skal de berørtepassagereraltidtilbydes valget mellementenrefusionaf billetprisen eller
Side 4/6
omlægningaf rejsen, også selv omomlægning kun kan ske med et andetflyselskab. Det er altsåpassageren, ogikke flyselskabet,der bestemmer omrejsen skal omlægges eller omflybilletten skal refunderes.SLV har indskærpet denne regel overforluftfartsselskabet.Luftfartsselskabet har efterfølgendebekræftet overfor SLV, at passagererneskal tilbydes valget mellem refusion ogomlægning
Spørgsmål ANHvordan vil regeringen arbejde forstyrkede restriktioner i en kommenderevision af flypassagerrettighederne?Svar:Allerede i forbindelse med detekstraordinære rådsmøde omkonsekvenserne af askeskyen den 4. maj2010 rejste jeg spørgsmålet om
Side 5/6
overholdelse af EU’s regler ompassagerrettigheder og gav ved denlejlighed udtryk for, at det var vigtigt, atalle selskaber overholder reglerne samt– og nok så væsentligt - at reglernebliver håndhævet, så ingen kan slippe afsted med ikke at følge reglerne.Andre ministre, herunder denhollandske gav udtryk for det samme ogKommissionen tilkendegav, at den villese nærmere på dette spørgsmål iforbindelse med den bebudedevurdering af reglerne senere på året.Det bemærkes dog, at EU’s Forordning261/2004 ikke i dag indeholder nogenbestemmelser om sanktioner forovertrædelse af forordningen, menoverlader - i overensstemmelse medalmindelig EU-lovgivningspraksis - dettetil medlemsstaterne, idet det i artikel 16,stk. 3, dog forudsættes, at de sanktioner,som fastsættes skal være effektive, stå iforhold til overtrædelsen og haveafskrækkende virkning.Som nævnt under min besvarelse afspørgsmål AM, er det min opfattelse, at
Side 6/6
de muligheder der i dag er til stede iDanmark, sikrer en effektiv efterlevelseaf passagerrettighederne i Danmark.