Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Trafikudvalg
Dato: 25. februar 2011Enhed: KommunaløkonomiSagsbeh.: DEPNOUSags nr.: 1101993Dok nr.: 446874
Folketingets Trafikudvalg har den 14. februar 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 698 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).Spørgsmål nr. 698:’’Hvor meget ydes der via regionsrådene i bloktilskud til privatbanerne på års-basis både samlet set og opdelt på den enkelte bane?”Svar:Regionernes udviklingsopgaver finansieres samlet af et bloktilskud fra statenog et udviklingsbidrag fra kommunerne i regionen.Bloktilskuddet fordeles til regionerne efter et mål for regionernes udgiftsbehovud fra kriterier om befolkningens størrelse og de strukturelle forhold i de enkel-te regioner. Bloktilskuddet er således fordelt efter objektive kriterier, og de en-kelte regioner prioriterer selv anvendelsen af bloktilskuddet på udviklingsom-rådet i forhold til regionale præferencer og behov.Det samlede bloktilskud i 2011 til regionernes udviklingsopgaver udgør2.179,2 mio. kr. I nedenstående tabel fremgår den andel af bloktilskuddet i2011, der er blevet fordelt til de enkelte regioner via kriteriet om antallet af ki-lometer privatbanespor.Bloktilskud til udvik-lingsopgaver238,8432,6368,5696,9442,5Via kriteriet om kilome-ter privatbanespor53,979,935,3123,6186,8
Mio. kr.Region NordjyllandRegion MidtjyllandRegion SyddanmarkRegion HovedstadenRegion Sjælland
Det skal bemærkes, at det samlede bloktilskud til regionernes udviklingsområ-de gives som et generelt tilskud, der ikke er øremærket til konkrete opgaverinden for udviklingsområdet og at kriterierne ikke enkeltvist, men set i sam-menhæng, skal afspejle regionernes udgiftsbehov på udviklingsområdet.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Niels Ougaard