Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
Dato3. marts 2011J. nr. 2011-623Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 10. februar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 691(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 691:
"Ministeren bedes gøre rede for det misforhold, der er mellem svar nr. 530 af 7.februar 2011 om hvor mange IC4-togsæt, der er på værksted som følge af vin-tervejrets skader, og DSB’s indstilling d. 20. januar 2011 af Non-Stop-ExpressKøbenhavn-Århus frem til d. 24. februar 2011 under henvisning til, at "vinte-rens sne og is har slået en del materiel i stykker", jf. udtalelse af vicedirektør iDSB, Ove Dahl Kristensen til Århus Stiftstidende d. 20. januar 2011."Svar:
DSB har følgende bemærkninger:”InterCityLyn Nonstop toget mellem Århus og København ophørte planmæs-sigt kørslen før jul. Det var planlagt til at starte igen efter juleferien og afslut-ning af sporarbejdet ved Ringsted den 17. januar. Her genoptog DSB kørslenmed InterCityLyn Nonstop med en daglig afgang Århus-København om mor-genen og en København-Århus om aftenen.DSB besluttede imidlertid at udsætte genoptagelsen af yderligere afgange medInterCityLyn Nonstop toget til den 28. februar ud fra en samlet vurdering af dekrav og den belastning af DSB’s samlede materielpark, som vintervejret kan gi-ve anledning til. I beslutningsgrundlaget indgik desuden materielsituationen,med større reparationer og renoveringer, for de tretten tyske togsæt, der ogsåindgår i pendlertrafikken på Sjælland og at en dobbeltdækkerstamme ikke vardisponibel efter et rangeruheld ved Østerport station.Når materiel kommer på værksted, registreres fejl under selve fejlens karakterog ikke fejlens eventuelle årsag, som eksempelvis vintervejrets påvirkning.Skader der optræder ved usædvanligt hårdt vejrlig giver selvfølgelig anledningtil forlængede værkstedsophold og flere akutte reparationer af sikkerhedsmæs-sig eller væsentlig driftsmæssig karakter, som udføres prioriteret frem forværkstedsopgaver af mindre driftsmæssig betydning eller af komfortmæssigkarakter. Disse værkstedsopgaver skal dog selvfølgelig også indhentes og bidra-ger til at udfordre materielsituationen. DSB valgte derfor af forsigtighedsgrun-
de og under hensyn til, at vinteren så langt fra kunne forventes at være forbi, atudsætte genoptagelsen af nogle afgange med InterCityLyn Nonstop toget.Der derfor ingen modsætning mellem svaret på det meget specifikke spørgs-mål, DSB tidligere har besvaret, og den begrundelse for udsættelsen af genop-tagelse af trafikken InterCityLyn Nonstop, DSB besluttede medio januar ogsom blandt andet blev kommunikeret i den artikel i Århus Stiftstidende, derhenvises til i spørgsmålet.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt