Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
913578_0001.png
913578_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
10. november 20102010-4085
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 15. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål nr.69 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-ske fra Anne Baastrup (SF).

Spørgsmål nr. 69:

Ministeren bedes oplyse, hvordan det går med at give Movia tilladelse til at for-søge kørsel med hurtigbusser i nødsporet fra Sydsjælland til hovedstadsområ-det.

Svar:

I forbindelse med overvejelserne om at etablere et højklasset busnet i hoved-stadsområdet har Movia forslået, at busser evt. kan benytte motorvejenes nød-spor på strækninger med fremkommelighedsproblemer.På baggrund af et samarbejde mellem Vejdirektoratet og Movia er gennemførten undersøgelse vedrørende etablering af en busbane i nødsporet på en udvalgtstrækning - Helsingørmotorvejen (mellem Hørsholm Kongevej og Øverødvej isydgående retning).Disse undersøgelser blev afsluttet med et notat udarbejdet af Vejdirektorat imarts 2009 om ”Kørsel med busser i nødspor”. Notatet beskrev især problem-stillingerne ved et eventuelt forsøg på en mindre strækning af Helsingørmotor-vejen mellem Øverødvej i Gl. Holte og Hørsholm Kongevej. Forsøget ville kosteca. 50 mio. kr., bl.a. fordi der ikke i dag er nødspor på en del af strækningen.Med den politiske aftale af 2. december 2009 om ”Bedre veje mv.” blev det be-sluttet at udbygge Helsingørmotorvejen mellem Øverødvej og Hørsholm Syd.Udbygningen vil indebære, at kapaciteten ikke bare forbedres for biltrafikken,men også for busserne.Movia har oplyst overfor Vejdirektoratet, at Movia har indledt et samarbejdemed DSB om at etablere et sammenhængende bus- og tognet til længere pend-lerrejser på Sjælland.Projektets hovedformål er at flytte langt rejsende pendlere mod hovedstads-området fra bilen over i busser. Forprojektet skal munde ud i et driftsoplæg for
et pilotforsøg med 1-2 højklassede buslinjer. Driftsoplægget vil ifølge Moviavære færdigt til sommer 2011.Projektet ville ifølge Movia have gavn af at det blev muligt at anvende nødspo-rene i trængselssituationer - men det er ikke en forudsætning for dets gennem-førelse.Når der på det tidspunkt foreligger et forslag, vil Vejdirektoratet kunne foretageen vurdering af kørsel med hurtigbusser i nødsporet på motorvejsstrækninger imyldretiden.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt