Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Transportministeriet
MINISTEREN
J. nr.
»-25FEB. 20112010-4723FrederiksholmsKanal 27 F1220 KøbenhavnK
Telefon
33 92 33 55
Kære LarsMadsenTak for dine henvendelser.Jeg er enig i, at det er vigtigtmed retvisende information på stationer ogpåDSBs ogBanedanmarks hjemmesider for at rejsende kan tagederes forholds-regler vedforsinkelser eller aflysninger.Jeg har derfor fremsendt dine henvendelser til DSB, der oplyser, at der de på-gældende dagevar tale om situationer med særlig vejrlig, kombineret med eks-tra stor passagertilstrømning ogdiverse driftsforstyrrelser, der medførte denmanglende komfort.DSB oplyser også, at der samme dagvar et nedbrud på det IT-system, somblandt andetbruges tilat udsende SMS med trafikinformation til togpersona-let, således at togpersonalet til dels ikkefikde nødvendige informationer ellerkun fik dem sporadisk ogmed store forsinkelser. Togpersonalet var derfor ividt omfang afskåret fra at giveordentligtrafikinformation. DSB oplyser i denforbindelse endvidere, at der indgår førstehjælp itogpersonalets uddannelse.Med hensyn tilforpladsen på Middelfartstation erkender DSB, at der ikkevaropsatet advarselsskilt forbilisterom,at fodgængere kortvarigt har været tvun-get ud ien parkeringslomme. Dette er bragt påplads og DSB vil for en sikker-heds skyld gennemgå, hvordan disse krav formidles til entreprenørerne.Endeligt oplyser DSB også med hensyn tilændringer aftogenes længde, at mansom en delafvinterberedskabet forsøger at minimere fra- ogtilkoblinger, daekstremevinterforhold nedsætter banegårdenes produktivitet, hvilket vanske-liggør aktiviteter som disse.Med hensyn tilantallet afpassagerer itog oplyserTrafikstyrelsen følgende:"Ved dimensionering afvognkasser, fjedre, bremser m.m. skalgældende inter-nationale ognationale normer altid være opfyldt, for at jernbanevirksomhedenkan opnå Trafikstyrelsens godkendelse afmateriellet tiltogdrift i Danmark. Iforhold tildisse regler har vægten afpassagerne kun lille betydning. Af dengrund findes der heller ikkeinternationale ellernationale regler for, hvor man-gepassagererellerbagage,der måvære ien vognelleriet tog. Dette afgøres af,
hvilken komfort den enkeltejernbanevirksomhed ellertrafikkøber vil tilbydesine rejsende."Jeg skal afslutningsvis understrege, atjeghellerikkehar været tilfreds medDSBs indsats dennevinter. Selv om det voldsommevintervejr selvfølgeligt ska-ber uforudsete udfordringer for driften påjernbanerne, skal DSB naturligvisstadigvæk gøre sitbedste for at leveop til sinforpligtigelsetilat yde en god ser-vice.Jeg bad derfor ijanuar DSB om skriftligt at redegøre for den dårlige kvalitetafjuletrafikken, og DSB henviste blandt andet til, at store mængder sne flere ste-der sattesporskifter ud afdrift, samt at frosten forårsagede flere fejl på togene.DSB har påbaggrund afdisse erfaringer tænkt sigat forbedre sit vinterbered-skab ogvil bl.a. undersøge muligheden for at benytte bedre tekniske løsninger,forbedre sine nødplaner, styrke trafikinformationen - både påstationerne samtpå nettet -ogstyrke disponeringen afmateriel og personale.
Med venlighilsen