Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
31. marts 20112011-553
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 7. februar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 676(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 676:
"Ministeren bedes redegøre for, årsagen til at togforbindelserne mellem Nykø-bing F og Hovedstadsområdet langt hyppigere end, f.eks. Nordvestbanen, erplaget af forsinkelser, manglende passagerinformation, og for korte tog."Svar:
Rettidigheden på både Sydbanen og Nordvestbanen har i langt de fleste måne-der af 2010 ikke levet op til kravene i kontrakten på 90 pct. rettidige tog, hvilketbestemt ikke er tilfredsstillende.Fra midt november og året ud har rettidigheden ydermere været særdeles lavbåde på Sydbanen og Nordvestbanen hvilket DSB tilskriver vejrliget, afsporingaf et tog på Østerport og skinnebrud ved Høje Taastrup, ligesom sporarbejdeved Ringsted har påvirket togtrafikken.Jeg forventer selvfølgelig af DSB, at de hele tiden bestræber sig på at levere ettogprodukt af høj kvalitet, og i den sammenhæng finder jeg det ikke accepta-belt, at så stor en del af togene er forsinkede.Af samme grund er det besluttet, at rettidighedsorganisationen under Bane-danmarks ledelse, der siden sidste år har arbejdet på at forbedre rettidighed ogpålidelighed på Kystbanen, udbredes til Sydbanen til Nykøbing Falster ogNordvestbanen mod Kalundborg. Målet er at sikre en stabil kundevendt regula-ritet på disse baner på mindst 90 pct.Hvad angår de korte tog på Sydbanen, så vil jeg gerne slå fast, at IC3-tog vil bli-ve indsat i den sjællandske regionaltrafik i takt med leveringen af IC4. Jeg kanoplyse, at de første 7 IC3-tog vil blive indsat på Sydbanen fra april 2011.Derudover er jeg meget opmærksom på, at der generelt er brug for mere mate-riel, og jeg har derfor igangsat et arbejde, som blandt andet skal undersøge mu-lighederne for, at DSB kan beholde nogle af de dobbeltdækkere, som skal leve-res tilbage i løbet af de kommende år.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt