Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
961533_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
24. februar 20112011-552
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 7. februar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 674(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 674:

"Ministeren bedes redgøre for, hvor meget Femernbælt-forbindelsen er blevetbilligere i takt med at renteniveauet er faldet."

Svar:

Det konsoliderede anlægsoverslag for etableringen af den faste forbindelse overFemern Bælt, der blev offentliggjort den 2. november 2010, er opgjort eksklusi-ve finansieringsomkostninger. Den skønnede anlægsudgift til Femern Bælt-forbindelsen er derfor ikke blevet reduceret som følge af det lavere renteniveau.Til gengæld har renteniveauet betydning for den forventede tilbagebetalingstidfor Femern Bælt-forbindelsen. I forbindelse med det konsoliderede anlægs-overslag af 2. november 2010 blev der offentliggjort rentabilitetsberegninger.Disse rentabilitetsberegninger er baseret på en forudsætning om en realrentepå 3,5 pct. p.a. Rentabilitetsberegningerne viser, at den forventede samlede til-bagebetalingstid for en sænketunnel og de danske landanlæg vil være 36 år. Så-fremt rentabilitetsberegningerne baseres på en forudsætning om en realrentepå 3 pct. p.a., reduceres den forventede samlede tilbagebetalingstid for en sæn-ketunnel og de danske landanlæg ifølge Femern A/S til 31 år.Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af 25. november 2010 af spørgsmål nr.142 fra Folketingets Trafikudvalg.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt