Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
965099_0001.png
965099_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
3. marts 20112011-509
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 2. februar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 635(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Vibeke Grave (S).

Spørgsmål nr. 635:

Lolland og Falster har mange pendlere, der hver dag er afhængige af DSB’s ev-ne til at leve op til deres egen køreplan. Der har været utallige forsinkelser ogaflysninger gennem de seneste måneder og pendlernes tålmodighed er ved atvære opbrugt. Derfor bedes transportministeren oplyse, hvornår pendlernemellem København og Nykøbing F. kan forvente sikker drift, og at togene bådeafgår og ankommer til tiden.

Svar:

Det er selvfølgelig beklageligt, hvis der ikke er driftsikker infrastruktur på Syd-banen, og hvis ikke borgerne har tillid til, at toget kører.Opgørelser over togenes rettidighed for 2010 opgjort på månedsbasis viser, atSydbanen i mange af årets måneder ikke overholder kravene til rettidighed,dvs. at minimum 90 pct. af togene kører rettidigt med en forsinkelse på under5:59 min. Dog tangerer mange af månederne en rettidighed på de 90 pct.Fra midt november og året ud har rettidigheden været særdeles lav, hvilketDSB tilskriver vejrliget, afsporing af et tog på Østerport og skinnebrud ved HøjeTaastrup, ligesom sporarbejdet ved Ringsted, har påvirket togtrafikken.Tallene for togenes pålidelighed på Sydbanen viser, at DSB heller ikke overhol-der de fastsatte krav i kontrakten. DSB er forpligtet til at sikre, at mindst 99,3pct. af de planlagte tog rent faktisk kører. Det krav har DSB ikke overholdt i2010 – heller ikke på Sydbanen.Jeg forventer selvfølgelig af DSB, at de hele tiden bestræber sig på at levere ettogprodukt af høj kvalitet, og i den sammenhæng finder jeg det ikke accepta-belt, at så stor en del af togene er forsinkede eller bliver aflyst.
Af samme grund er det besluttet, at rettidighedsorganisationen under Bane-danmarks ledelse, der siden sidste år har arbejdet på at forbedre rettidighed ogpålidelighed på Kystbanen, udbredes til Sydbanen til Nykøbing Falster ogNordvestbanen mod Kalundborg. Målet er at sikre en stabil kundevendt regula-ritet på disse baner på mindst 90 pct.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt