Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
958632_0001.png
958632_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. februar 20112011-463
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 31. januar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 626(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 626:

"Ministeren bedes kommentere de forhold, der omtales i henvendelse fra MadsMikkel Tørsleff (TRU alm. del - bilag 150) af 12.12.2010, og desuden gøre redefor det i henvendelsen omtalte forhold om at Århus Kommune kan bruge enhalv mia på en letbane, mens Varde Kommune end ikke kan låne 40 mio kr. tilrenovering af Vestbanen."

Svar:

Privatbanerne overgik i 2001 til amterne, og ved kommunalreformen overtogtrafikselskaberne amtskommunernes funktioner såvel økonomisk som admini-strativt. Den tidligere amtslige automatiske låneadgang blev samtidigt overførttil regionerne. Derfor har regionerne i dag i den regionale lånebekendtgørelseen automatisk låneadgang til udgiften til investeringer i rullende materiel tilpassagertrafik på jernbane (privatbaner) samt udgiften til investeringer i jern-baneinfrastruktur. Kommunerne har derimod ikke en tilsvarende låneadgang iden kommunale lånebekendtgørelse.Denne situation kan imidlertid ikke sammenlignes med nye infrastrukturpro-jekter som metroen eller letbaner i København og Århus. I forbindelse med dis-se projekter kan der, hvis der er et politisk ønske herom, indarbejdes en sær-skilt hjemmel til, at kommunerne kan opnå en låneadgang til deres andel af in-vesteringen. Dette er således allerede tilfældet i relation til Metroen.Jeg kan i øvrigt oplyse, at der ikke i Lov om trafikselskaber er bestemmelser,der forhindrer, at en kommune kan medvirke økonomisk til driften af en pri-vatbane, hvis den måtte ønske det. Det er dog en forudsætning, at der er taleom kommunalbestyrelser, som ved lovens ikrafttræden deltog i privatbanesel-skaber, hvilket er tilfældet for Varde Kommune i forbindelse med Vestbanen.På den baggrund har Varde Kommune meddelt Region Syddanmark, at man vilgive et årligt driftstilskud til Vestbanen svarende til den årlige ydelse på et låntil et kapitalindskud på 40 mio. kr. til det regionale trafikselskab, idet kommu-nen vurderer, at det i praksis er uden betydning, om der betales en årlig ydelse
på et kommunalt lån eller et årligt driftstilskud til medfinansiering af den årli-ge ydelse på et regionalt lån. Jeg er ikke bekendt med, om Region Syddanmarkhar accepteret forslaget fra Varde Kommune.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt