Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
959720_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. februar 20112011-452
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 31. januar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 617(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 617:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvor meget passagerunderlaget på Thybanenskal forøges for at der er grundlag for halvtimes drift."

Svar:

Den statslige trafikplan for 2008 – 2018 udstikker retningslinjer for togbetje-ningens omfang på de enkelte banestrækninger på baggrund af analyser og hø-ringer. I trafikplanen er anvendt en trafikeringsmodel, som er baseret på sam-fundsøkonomiske principper og fastlægger, hvilken betjening, der er sam-fundsøkonomisk optimal. Udgangspunktet er, at der i modellen indsættestog/stop på en strækning indtil det punkt, hvor marginalomkostningen opvejerfordelen ved at køre det pågældende tog. Antal tog er således modelberegnet ogangives derfor på decimaltal.For strækningen Struer – Thisted angiver trafikplanen 0,2 mio. rejsende 2006,hvilket matcher en betjening på 0,7 tog/spidstime. Til sammenligning angivesfor strækningen Bramming – Ribe 0,4 mio. rejsende og en togbetjening på 1,8tog/spidstime. Dette indikerer, at passagertallet på strækningen Struer – Thi-sted skal forøges med en faktor 2 – 3 for at kunne begrunde en forøgelse af tog-betjeningen til 2 tog/spidstime.Af Trafikplanen 2008 – 2018 fremgår, at der for strækningen Struer – Thistedforventes et fald i antal rejsende på ca. 10 % frem til 2018.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt