Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
959742_0001.png
959742_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. februar 20112011-452
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 31. januar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 616(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 616:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvor meget det vil koste (skøn), at opgradereThybanen med et tilstrækkeligt antal krydsningsmuligheder og en højerestrækningshastighed for at kunne indføre halvtimesdrift."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser følgende:”For at sikre halvtimes drift på Thybanen er det nødvendigt at hæve hastighe-den til minimum 110 km/t på dele af strækningen, hvilket vil medføre betydeli-ge arbejder på banen, som er beskrevet nedenfor.Hvis hastigheden hæves, vil der være behov for 2 nye krydsningsstationer (Ug-lev og Ydby). Et overslag for prisen på en overhalingsstation er 25 mio. kr.stykket.Hvis hastigheden skal øges til 110 km/t, skal der ske en opgradering af de 47sikrede og de usikrede overkørsler på strækningen. Denne opgradering vurde-res at kost et betydeligt millionbeløb, men det er forbundet med stor usikker-hed at komme med et mere præcist overslag.Det må ligeledes påregnes, at en del af banen skal sporombygges i forbindelsemed en øget hastighed. Det vurderes, at der minimum skal fornyes 5 km sporog 8 sporskifter, hvilket forventes at koste ca. 40 mio. kr.Trafikafviklingen foretages i dag radiodirigeret på strækningen, og ved kraftigtøget drift skal sikkerhedsniveauet formentlig øges. Omkostningen hertil kanikke umiddelbart vurderes.Ovenstående tiltag vil muliggøre at togdrift på Thybanen i en halvtimeskøre-plan, men køreplanen vil ikke være optimal grundet længere ventetider på no-gen stationer af hensyn til krydsninger. Såfremt der skal laves en optimal køre-
plan med kortere rejsetider kræver det, at placeringen af krydsningsstationerneskal flyttes, og hastigheden skal formentlig hæves til min. 120 km/t.Samlet vurderes det derfor at koste mellem 100 – 150 mio. kr. at etablere halv-times drift på strækningen alt afhængig af, hvilket ambitionsniveau der væl-ges.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt