Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
908709_0001.png
908709_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
1. november 2010783872010-3936
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 7. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål 6(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Anne Baastrup (S).

Spørgsmål nr. 6:

"Kan ministeren bekræfte, at taxichauffører i 2010 stadig bruger kuglepen ogtrafikbog med gennemslag til at registrere såvel arbejdstid som omsætning?"

Svar:

I bekendtgørelse om særlige krav til taxier mv. er beskrevet, hvordan og hvilkedata om chauffører, køretider, kørte km, indtjening mv., der skal registreres iforbindelse med taxikørsel. Der er i bekendtgørelsen beskrevet 3 mulighederfor registrering af ovennævnte data.Den første mulighed er ved hjælp af en trafikbog med gennemslag og kuglepen(§ 13 stk. 1 til 4).Den anden mulighed (§14) er anvendelse af printerudskrifter til registrering aftrafikbogens oplysninger. Dette er muligt med den tilladelsesudstedende myn-digheds tilladelse efter samråd med politiet og skattemyndighederne eventueltfor en prøveperiode. Den tilladelsesudstedende myndighed er normalt kom-munen. Printeren er monteret i bilen og tilsluttet taxameteret. Ved denne løs-ning anvendes den manuelt udfyldte trafikbog ikke.Den tredje mulighed er, at Trafikstyrelsen kan give tilladelse til central registre-ring af trafikbogsoplysninger hos bestillingskontoret ved hjælp af en løsning,hvor bestillingskontorets biler via trådløst netværk overfører data til centralen.Ved denne løsning bruges trafikbogen heller ikke.I praksis er det mest almindelige stadig, at chaufførerne anvender de ”gamle”manuelt udfyldte trafikbøger.Trafikstyrelsen har givet tilladelse til ét forsøg med central registrering af tra-fikbogsoplysninger. Forsøget omfatter ca. 100 biler fordelt på ca. 40 vognmændtilsluttet Dansk Taxi Center.
Bilerne kører i Vest- og Midtjylland, Vestsjælland, Sydsjælland samt Lolland-Falster. Forsøget evalueres endeligt ultimo 2010.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt