Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
958602_0001.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. februar 2011
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. januar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 589(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 589:

"Når der er sket en nedgradering af togdriften på Gedser-banen og et ophør ioverførsel af tog mellem Gedser og Rostock, er dette så sket for at optimeretrafikunderlaget på Femern Bælt mest muligt?"

Svar:

Passagertogsdriften på Gedser-banen blev indstillet den 12. december 2009som følge af et meget begrænset passagergrundlag på strækningen samt, at ba-nen stod for at skulle renoveres for et trecifret millionbeløb, hvis driften skulleopretholdes. DSB indstillede den direkte togtrafik til Berlin via Gedser tilbage i1995, da færgen blev flyttet fra Warnemünde til Rostock Überseehafen.Nedgraderingen af togdriften på Gedser-banen er således ikke sket for at opti-mere trafikunderlaget på Femern Bælt. Men det er korrekt, at den kommendefaste forbindelse via Femern Bælt med tilhørende landanlæg vil give et betyde-ligt løft til jernbanetrafikken mellem Skandinavien og Tyskland.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt