Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
18. februar 20112011-355
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. januar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 566(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 566:
"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt det er i overensstemmelse med gæl-dende miljøbestemmelser mv., når der over en længere periode er blevet skylletsand, ler og kalk ud i Grønbækken, der passerer motorvejsbyggeriet Kliplev-Sønderborg, således som det fremgår af vedhæftede fotos fra den 14. september2010."Svar:
Vejdirektoratet oplyser, at byggeriet på strækningen af den del af Kliplev-Sønderborg motorvejen, hvor de medsendte fotos er taget, indebærer en om-lægning af både Grønbækken og af dræn, der fører til Grønbækken. Det er i denforbindelse umuligt helt at undgå, at der skylles for eksempel sand, grus og lerud i Grønbækken, jf. VVM-redegørelsen side 122.KMG oplyser, at gældende miljøbestemmelser mv. er overholdt. AabenraaKommune, som er miljømyndighed på denne del af strækningen, har ifølgeKMG ikke påpeget forhold, der indebærer en anderledes håndtering af de på-gældende materialer. For at minimere mængden af sand, grus og ler, der skyl-les ud i Grønbækken, har KMG ifølge Vejdirektoratet iværksat foranstaltningeri form af et sandfang på den nordlige side af underføringen af drænrøret, derbevirker, at større partikler i det tilledte vand til indløbet på den nordlige sidebundfældes, inden vandet løber ud i Grønbækken.KMG oplyser videre, at i den periode hvor billederne er taget, var der storenedbørsmængder. Dette kan i sig selv gøre vandet i Grønbækken uklart, uansetom der udføres anlægsarbejder. Det gælder særligt i perioder, hvor marker stårbare.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt