Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Tale i forbindelse med samrådsspørgsmål Nom, hvordan regeringen vil reduceretransportsektorens CO2-udledning og løsetrængselsproblemerne på vejene, nårregeringen nu fuldstændig har opgivet atbenytte sig af kørselsafgifterJeg vil gerne starte med at gøre det klartfor Trafikudvalgets medlemmer, og ikkemindst for Hr. Per Clausen, at arbejdetmed at indføre afgifter, herunderkørselsafgifter, hører underskatteministeren, og ikke undertransportministeren.Derfor er jeg noget uforstående overforat være blevet kaldt i samråd om emnet.Jeg kan i denne sammenhæng kunbidrage med, hvad jeg også oplyste sidstHr. Per Clausen kaldte mig i samråd omsamme emne – nemlig det, der vedrørermit område.
Side 2/2
Jeg vil derfor sige noget om de mangekonkrete indsatsområder, der vil bidragetil en grønnere transportsektor – uden,vel at mærke, at vi ødelægger det forsamfundet helt, helt fundamentale:Nemlig, at vi som borgere kan kommefrem og tilbage til arbejde ogfritidsaktiviteter, og at varer og gods kankomme rundt i landet.Regeringen har sammen medFolketingets øvrige partier – undtagenEnhedslisten – i de senere år sat enmeget lang række konkrete initiativer igang, der skal være med til at forbedremobiliteten og samtidig skabe en merebæredygtig transportsektor.
Side 3/3
At et stort set enigt Folketing står bag, erfor mig at se med til at understrege, atindsatsen er helt rigtig.Vi vil være med til at fremme nye, CO2-venlige teknologier, fremmeproduktiviteten i transporterhvervet ogstyrke den kollektive transport ogcyklismen.Alle er enige om, at der er behov for atinvestere i den kollektive transport. Påden måde bliver bus og tog et reeltalternativ for så mange som muligt.Derfor investerer vi massivt i navnligjernbaneinfrastrukturen i de kommendeår.Ved samtidigt at fokusere på at skabesammenhængende løsninger hjælper vimed at sikre, at den togbane, vi har
Side 4/4
udbygget passer med bussystemet, og atder er plads til at sætte sin bil vedcentrale stationer.Det vil gøre det mere attraktivt at brugetoget, både når det gælder transport tilog fra arbejde, og når det gælder delængere ture mellem landsdelene.Jernbaneudbygningerne vil også fremmemulighederne for at transportere godspå bane. Vi etablerer dobbeltspor iSønderjylland, ligesom bådeKøbenhavn-Ringsted og Femern Bælt-forbindelsen vil give bedre mulighederfor transport af gods på bane.Og vi har fokus på at forbedre samspilletmellem transportformerne pågodsområdet. Veje og jernbaner til vorescentrale havne skal derfor forbedres, så
Side 5/5
skibstransport og gods på jernbanebliver godt integreret i det samledesystem for vores produktion ogdistribution. Disse tiltag vil ogsåmedvirke til at mindske trængsel – ogsåved vækst og øget behov for mobilitet.Jeg kan ikke understrege nok, at det ikkeer et alternativ at hindre folk og varer iat flytte sig. Det er en fuldstændigteoretisk diskussion – ikke mindst i etmoderne samfund, hvor vi ønsker vækst.Vi har derfor behov for en teknologiskudvikling – vi skal bruge brændstoffet ogde biler, vi kender i dag langt bedre, ogvi skal give plads til nye teknologier.Vi har allerede indført skærpede krav tiltaxaerhvervet i forhold til miljø- ogenergikrav, og resultatet efter et år, hvor
Side 6/6
disse regler har været gældende, harværet en CO2-reduktion på 12.800 tons.Et tydeligt bevis på, at der er andreinstrumenter end bareafgiftsinstrumentet virker.Som endnu en del af transportaftalenadministrerer Trafikstyrelsens Centerfor Grøn Transport en tilskudspulje på200 mio. kr., som over fire år skaludbetales til forsøgsprojekter medenergieffektive transportløsninger.I forbindelse med første tilskudsrundehar der særligt været fokus på netopteknologiudvikling. Kort før jul gavTrafikstyrelsen tilsagn om tilskud til enrække meget spændende projekter.Der gives tilskud til to projekter omelbiler. Dels et storskalaforsøg, hvor flere
Side 7/7
tusinde danske familier gennem denæste to år får lejlighed til at prøve enelbil i en periode. Desuden ydes dertilskud til en el-delebilsordning. Disseprojekter vil give os viden ogerfaringsgrundlag til brug for fremtidensbeslutninger vedrørende denneteknologi, ligesom det vil driveefterspørgslen på elbiler.Disse projekter understøttes yderligereaf, at regeringen har besluttet at fritageelbiler for afgifter frem til og med 2015.Der bliver også givet støtte til forsøg medgas som drivmiddel til busser oglastbiler. Og der etableres forsøg medbrintbiler. Begge drivmidler, der kanreducere CO2-udledningen fra
Side 8/8
transportsektoren, uden at vi går påkompromis med mobiliteten.Der startes to projekter omgodsdistribution. Et der omfatterdistribution udenfor myldretiden iSyddanmark, og et andet der fokusererpå optimering af distributionen iKøbenhavn. For begge projekter gælder,at målet er at mindske både trængsel,dvs. køkørsel, og reducere blandt andetCO2.Men vi kan ikke løse det hele alene.Vores EU-samarbejde er af afgørendebetydning. De fælles krav ogmålsætninger til personbilersenergieffektivitet er med til at fåbilindustrien til at skærpe udviklingen –noget vi i Danmark aldrig ville kunne
Side 9/9
drive og skabe alene som et lille markeduden en egentlig bil-industri.Det glæder mig derfor, at jeg kanmeddele spørgeren, at det er en megetmassiv indsats, vi har sat i gang.Afslutningsvist vil jeg endnu enganghenvise hr. Per Clausen tilskatteministeren, der kan redegøre for,hvilke afgiftsændringer der arbejdesmed i regeringen.