Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
962530_0001.png
962530_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
25. februar 20112011-343
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 21. januar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 562(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 562:

"Ministeren bedes redegøre for, hvor mange danske jobs, der vil være i hen-holdsvis en sænketunnelløsning og en broløsning som fast forbindelse overFemern Bælt."

Svar:

Idet jeg henviser til min foreløbige besvarelse af 18. februar 2011 af spørgsmå-let, oplyser Femern A/S, at selskabet med udgangspunkt i de fremlagte konso-liderede anlægsoverslag, der blev offentliggjort den 2. november 2010, har ud-arbejdet et skøn over, hvor mange årsværk der vil ligge i Danmark i forbindelsemed etableringen af den faste forbindelse over Femern Bælt. Selskabet under-streger, at der er tale om et skøn. Antallet af arbejdspladser i Danmark vil såle-des afhænge af, hvor mange danske virksomheder der vinder opgaver i forbin-delse med projektet, og hvor mange opgaver som entreprenørerne placerer iDanmark.Femern A/S anslår det samlede antal årsværk til opførelsen af kyst til kyst-forbindelsen til mellem 25.000 og 30.000 i hele projektperioden fra 2009 til2020, uanset om forbindelsen etableres som en sænketunnel eller en skrå-stagsbro. I selve anlægsfasen fra 2014 til 2020 anslår Femern A/S, at omkring22.500-27.500 årsværk vil være beskæftiget med projektet. Det svarer i gen-nemsnit til omkring 3.500-4.200 årsværk om året i anlægsfasen.Da hele arbejdet med at producere tunnelelementer forventes at skulle ske inærområdet, mens en del af en broløsnings stålkonstruktioner kan producereshvor som helst i verden, eksempelvis i Kina, forventes det samlede antal års-værk i nærområdet at være højere ved en tunnelløsning end ved en broløsning.Betonelementerne til såvel en broløsning som en tunnelløsning vil skulle pro-duceres i nærområdet. Hvis en eller flere af de store produktionspladser, hvorelementerne til tunnelen eller broen skal produceres, placeres i Danmark, vildet medføre behov for mere arbejdskraft i Danmark.
Femern A/S er i øjeblikket ved nærmere at fastlægge de tekniske krav, somproduktionspladserne skal opfylde. Derudover undersøges en række andre for-hold herunder miljøkrav, forsyningssikkerhed og udbudsregler. Baseret på dennuværende viden er det Femern A/S’ forventning, at en række placeringer iDanmark vil kunne komme i betragtning som produktionsplads.Ud over beskæftigelsen på de store produktionspladser skønner Femern A/S, atder ved en tunnelløsning vil være i alt 6.500–7.500 årsværk i Danmark i perio-den 2009–2020, mens tallet ved en broløsning skønnes til 5.000–6.000 års-værk. Den væsentligste årsag til, at der vil være flere årsværk i Danmark for-bundet med en tunnel end en bro, er, at Femern A/S’ rådgivere har lagt tilgrund, at de omfattende marine arbejder vil gennemføres med udgangspunkt ien dansk arbejdshavn, da størstedelen af det afgravede havbundsmateriale for-ventes deponeret på den danske side af Femern Bælt.Det skal afslutningsvis bemærkes, at ovennævnte tal alene omfatter de årsværk,der er behov for til selve Femern Bælt-projektet. Dertil skal lægges de afledtevirkninger af projektet på andre sektorer, der især i lokalområdet vil kunne væ-re mærkbare.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt