Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
956192_0001.png
956192_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
11. februar 2011

Besvarelse af spørgsmål 554 alm. del stillet af udvalget den 24. januar

2011 efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål:

Vil ministeren, set i lyset af den påsejlingsulykke, der natten mellem 18.og 19. januar 2011 skete ved Hjelm i Kattegat, skærpe tilsynet med skibe,der sejler i danske farvande, og især når det gælder skibe, hvor der tidli-gere har været problemer på grund af manglende sikkerhed, opfyldelse afkrav til teknik, sødygtighed mv.?

Svar:

Søfartsstyrelsen har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:”Søfartsstyrelsens Opklaringsenhed undersøger i øjeblikket de nærmereomstændigheder ved påsejlingen natten mellem den 18. og 19. januar2011. Søfartsstyrelsen kan derfor endnu ikke kommentere på årsagen tilulykken. Når ulykkesrapporten fra Opklaringsenheden foreligger, vilSøfartsstyrelsen i henhold til sædvanlig praksis tage stilling til, om der erbehov for nye tiltag eller initiativer. Rapporten vil ligeledes blive tilsendtde svenske myndigheder, der også får mulighed for at vurdere, omulykken giver dem anledning til nye tiltag.Som udgangspunkt er det flagstaten, som er forpligtiget til at føre tilsynmed sikkerheden på skibe, der er registreret i det pågældende land. ForVINGA’s vedkommende er flagstaten Sverige. Det er dermed de svenskesøfartsmyndigheder, der fører tilsyn med, at skibet lever op til degældende sikkerhedskrav. Tilsynet omfatter i henhold til internationalekonventioner regelmæssig kontrol af skibet.Søfartsstyrelsens kontrol af udenlandske skibe i danske havne gennemfø-res ved de såkaldte havnestatskontroller. Reglerne om havnestatskontrolfølger af et EU direktiv, der forpligter medlemslandene til at foretagekontrol med skibe, der anløber deres havne ud fra en særlig udvælgel-sesmodel. Denne bygger bl.a. på, hvor mange fejl skibene har haft vedtidligere havnestatskontroller inden for EU. Det sikrer, at skibe med etstørre antal fejl udvælges hyppigere end skibe uden fejl og dermed, atEU-landene inspicerer de skibe, der udgør den største risiko. Direktivet erfor nyligt tilpasset, således at EU-landene fokuserer yderligere på indsat-sen mod risikoskibe. Denne ændring trådte i kraft 1. januar 2011.Skibe, der sejler i danske farvande, vil være underlagt havnestatskontrol-ordningen, også selv om de ikke anløber dansk havn, idet for eksempel
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
alle lande i Østersøen udfører havnestatskontrol.”På baggrund af ovenstående oplysninger finder jeg ikke, at den tragiskeulykke giver umiddelbar anledning til yderligere at skærpe tilsynet medskibe.