Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1020791_0001.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. juli 20112011-290
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. januar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 551(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 551:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt det vil være teknisk muligt, at indsæt-te Øresundstog som dobbeltdækkere mellem Østerport-København H og Mal-mö/Lund, eftersom togtrafikken på strækningen nu har et sådant omfang, atsporkapaciteten kun vanskeligt lader sig forøge."

Svar:

Jeg har forespurgt i Banedanmark, som oplyser følgende:”Såfremt spørgeren med "Øresundstog som dobbeltdækkere" mener en ny vari-ant af de i dag kendte elektriske Øresundstog, der benyttes af DSBFirst, kræverdette et stort udviklingsarbejde samt en efterfølgende materiel-godkendelse ibåde Sverige og Danmark. Banedanmark vurderer dog, at det vil være tekniskmuligt at få de nødvendige godkendelser, idet det skal bemærkes, at togenebl.a. skal overholde profilforholdene i både Sverige og Danmark og være forsy-net med både svensk og dansk ATC, GSM-R togradio mm.Hvis spørgeren derimod henviser til de lokomotivtrukne dobbeltdækker-vognesom DSB kører med, kan det oplyses, at disse vogne kun er godkendt til at kørepå de danske strækninger til og med Kastrup station. Såfremt de skal anvendestil at køre i Sverige, skal vognene og de tilhørende lokomotiver udstyres oggodkendes til dette, hvilket bl. a. vil omfatte installation af svensk ATC. Det skalendvidere bemærkes at DSB i dag fremfører dobbeltdækkervognene med die-sellokomotiver, og pt. ikke råder over elektriske 2-strøms lokomotiver, der kankøre i både Sverige og Danmark.”
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt