Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
3. februar 20112011-276
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 17. januar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 549(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 549:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20. december 2010 fra Østsjæl-landske Jernbaneklub om veterantogkørsel på Gedserbanen, jf. TRU alm. del-bilag 131."Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser følgende:”Tilstanden af spor og sikringsanlæg på Gedserbanen er nu så ringe, at man ik-ke kan give tilladelse til kørsel på strækningen i 2011, sådan som det har værettilfældet i 2010. Da den ordinære trafik på Gedserbanen blev indstillet i decem-ber 2009 var en af årsagerne, at sporene på banen stod overfor at skulle forny-es.Såfremt Banedanmark skal give tilladelse til kørsel på Gedserbanen i 2011 kræ-ver det, at der investeres ca. 5 mio. kr. samt et beløb til løbende vedligeholdelse.Hertil kommer, at udgifterne til banen i givet fald vil være stærkt stigende i dekommende år. Da Banedanmark ikke vedligeholder baner, hvor der ikke længe-re udføres jernbanetrafik, har Banedanmark meddelt, at der kun kan gives til-ladelse til fortsat veterantogskørsel på de nordligste ca. 4 km af Gedserbanen.Banens tilstand på den nordligste delstrækning er væsentlig bedre end resten afbanen, og indeholder ingen overkørsler, der er særligt omkostningstunge atvedligeholde.”Jeg har ligeledes forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der oplyser følgende:”Trafikstyrelsen har i august/september 2010 gennemført en høring om æn-dring af Gedserbanens linjeføring i forbindelse med udvikling af Gedser færge-havn. Trafikstyrelsen har efterfølgende givet tilladelse til, at sporforbindelsentil den nuværende Gedser station samt sporforbindelsen til færgeleje vest fjer-nes.”
Med venlig hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt