Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
Dato7. februar 2010J. nr. 2011-250Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 14. januar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 536(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 536:
”Ministeren bedes gøre rede for, hvilke kvalitetsmål med hensyn til antallet afsiddende og antallet af stående passagerer, der indgår i den kontrakt DSB harindgået med staten.”Svar:
Jeg kan oplyse spørgeren om, at kontrakten mellem DSB og staten kan findespå Transportministeriets hjemmesidewww.trm.dk.Af kontrakten fremgår føl-gende: ”DSB er forpligtet til at tilrettelægge togproduktionen således, at allepassagerer kan få siddeplads (belægning < 100 pct.) ved 90 pct. af togafgange-ne i myldretiden og i 95 pct. af de øvrige togafgange. Belægningen beregneskvartalsvis som forholdet mellem antallet af overbelagte tog og det samlede an-tal tog på de enkelte delstrækninger (TRAP tællesnit). DSB’s overholdelse afovenstående målsætning beregnes i hhv. uden for myldretiden som summen afantal tællesnit, hvor der forekommer overbelægning, i forhold til summen afantal tog i tællesnittene, jf. dog den særlige bestemmelse i punkt 1.6.3. Myldre-tiden fastsættes til hverdage fra klokken 07:00 til 09:00 samt hverdage fraklokken 15:00 til 18:00. (…) I tog, hvor der forekommer stående passagerer(belægning > 100 pct.), må DSB i planlægningen af tog og togstørrelser maksi-malt tillade 20 pct. stående passagerer (belægning < 125 pct.) i maksimalt 30minutter.”Jeg kan desuden tilføje, at jeg mener det er vigtigt, at DSB hele tiden gørhvad de kan for løbende at justere og tilpasse togkapaciteten efter behov indenfor de rammer, som de har. Jeg forventer af DSB, at de hele tiden bestræber sigpå at tilbyde det bedst mulige togprodukt til deres passagerer og at de, så vidtdet er muligt, korrigerer togkapaciteten, hvis de på konkrete strækninger harfejlvurderet behovet for antallet af siddepladser.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt