Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
953882_0001.png
953882_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
Dato7. februar 2011J. nr. 2011-193Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 11. januar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 499(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Trafikudvalget.

Spørgsmål nr. 499:

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 2. december 2010 fra IbenBarnwell vedr. Arrivas nye køreplan, jf. TRU alm. del - bilag 138."

Svar:

Det er afgørende for mig, at der er sammenhæng i den kollektive trafik til gavnfor passagererne. For at skabe sammenhæng i den kollektive trafik er det nød-vendigt, at vi har nogle køreplaner, som er tilrettelagt, så de kommer flest pas-sagerer til gavn. Samtidig må man dog også være opmærksom på, at køreplan-lægning er et puslespil, hvor der kan være mange modsatrettede hensyn at tagetil bl.a. korrespondancer, køretider og krydsningsmuligheder på jernbanen.Dette er også tilfældet med køreplanen for de strækninger, som Iben Barnwellbeskriver i sin henvendelse.Iben Barnwell påpeger i sin henvendelse den lange ventetid, som hendes sønoplever på Struer station, når han skal rejse mellem Holstebro station og Høj-slev station. Trafikstyrelsen har oplyst til mig, at DSB og Arriva på hverdagekører et tog ca. hver halve time om eftermiddagen på strækningen Holstebro –Struer, og på strækningen Struer - Højslev er der på hverdage om eftermidda-gen et tog hver time. Det er rigtigt, som det fremgår af henvendelsen fra IbenBarnwell, at der vil være en halv times ventetid på Struer station mod Århus,når man som passager rejser med toget fra Holstebro kl. 14.55.Arriva og DSB’ s køreplaner for togtrafikken i Midt- og Vestjylland bliver til i etsamarbejde med Banedanmark, og køreplanerne bliver koordineret indbyrdesfor at skabe så gode forbindelser for de rejsende som muligt. I indsatsen for atfå togforbindelserne så gode som muligt, kan det desværre være nødvendigt atforetage en prioritering i forhold til de rejserelationer, hvor der er flest passage-rer, idet der bl.a. ligger nogle fysiske begrænsninger på de enkeltsporedestrækninger, som kan gøre det vanskeligt at få alle korrespondancer lige opti-male.
Hvis eventuelle ændringer skal gennemføres uden for de normale køreplan-skift, vil det få betydning for en hel del af de øvrige afgange.Trafikstyrelsen har dog oplyst til mig, at forberedelsen af den kommende køre-plan for 2012 allerede på nuværende tidspunkt er i gang og heri indgår både er-faringerne med den nuværende køreplan samt dialogen med pendlerrepræsen-tanter og andre interessenter.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt