Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
Dato31. januar 2011J. nr. 2011-102Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 4. januar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 474(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 474:
"Vil ministeren redegøre for, om DSB-First i november og december 2010 harindsat det antal togsæt i myldretidstrafikken, som det fremgår af svar på TRUalm. del spørgsmål 198, eller om der har været afvigelser fra DSB-Firstsproduktionsplaner?"Svar:
DSBFirst oplyser, at andelen af realiserede togsæt i henholdsvis morgen- ogeftermiddagsmyldretiden i november og december 2010 i forhold til antallet afplanlagte togsæt er hhv. 80 pct. fra Helsingør om morgenen og 78 pct. fra Kø-benhavn H om eftermiddagen. Andelen af realiserede togsæt er beregnet forhverdage for tidsrummene 07:00–08:45 og 15:00–17:00 for henholdsvis til/fraHelsingør (Kystbanen) og til/fra København H (Kystbanen og Kastrupbanen).Bag gennemsnitstallene for de 2 måneder er der store forskelle på november ogdecember 2010, idet der i november måned er realiseret 91 pct. af de planlagtetogsæt fra Helsingør om morgenen og 90 pct. fra København H omeftermiddagen. Tilsvarende er tallene for december måned på henholdsvis 58pct. fra Helsingør om morgenen og 56 pct. fra København H om eftermiddagen.Trafikstyrelsen oplyser, at det ikke er i overensstemmelse med kontrakten, atDSBFirst nedformerer antal togsæt i forhold til planlagt antal togsæt.DSBFirsts kontraktbetaling vil således blive reguleret i forhold til, at der meddet lavere antal togsæt er blevet kørt et mindre antal togsæt-km.Jeg kan tilføje, at jeg på ingen måde finder det acceptabelt, at der i myldretidener blevet taget så mange togsæt ud af driften, da det utvivlsomt har medført etvæsentligt ringere togprodukt for passagererne.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt