Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1025333_0001.png
1025333_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. august 20112011-47
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 4. januar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 441(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. :

"Vil ministeren redegøre for vedligeholdelsesfrekvensen for henholdsvis IC3,IC4, ER4 samt Øresundstog, herunder hvor mange timer de forskellige tog kø-rer (gennemsnit), førend de skal på værksted?"

Svar:

DSB har oplyst følgende:”I tabellen nedenfor er opgjort vedligeholdelsesfrekvenserne for de i spørgsmå-let nævnte materieltyper.
Ovenstående tabel skal læses sådan, at de forskellige typer vedligehold genta-ges, hver gang en materieltype har kørt det angivne antal kilometer. Den vedli-geholdelsestype, der har det laveste kilometertal er således hyppigst forekom-mende og mindst omfangsrigt.Nedenstående tabel viser et eksempel på typer af vedligehold, der gennemføresved forskellige antal kørte kilometer her gældende for IC3-togsæt.
Side 2/2
DSB skal bemærke, at for så vidt angår IC4-togene, er vedligeholdelsesfrekven-sen baseret på den vedligeholdelsesfrekvens, leverandøren betinger sig, så læn-ge IC4-toget er omfattet af garantien.Endvidere skal DSB understrege, at vedligeholdelsesfrekvenserne ikke me-ningsfyldt kan sammenlignes på tværs af materieltyper, idet der både er taleom grundlæggende forskelligt materiel (fx hhv. el- og dieselmateriel), ligesomvedligeholdelsesfrekvenserne typisk ændres over tid, når der opnås størredrifts- og vedligeholdserfaring.”
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt