Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1016237_0001.png
1016237_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
2011-21
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 3. januar 2011 stillet mig følgende spørgsmål 410(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 410:

"Vil ministeren redegøre for, hvilke barrierer - praktiske, sproglige, organisato-riske mv. - der hindrer, at kommunikationen mellem togpersonalet og trafik-styringen fungerer tilfredsstillende, således at f.eks. togpersonalet er fuldt in-formeret om, at der i perioder køres efter en robust køreplan på Kystbanen, oghvad dette betyder med hensyn til standsningsmønstret?"

Svar:

Jeg har forespurgt i Banedanmark, som oplyser følgende:”Banedanmark formoder, at spørgsmålet vedrører kommunikation i forbindel-se med anvendelse af de disponeringsplaner, der anvendes i forbindelse meduorden i trafikken.Den største udfordring omkring kommunikation i forbindelse med anvendel-sen af disponeringsplanerne er, at beslutning om iværksættelse sker med megetkort varsel og herefter hurtigt kommunikeres ud fra DSBFirst, DriftcenterDanmark og RFC København samtidigt.Proceduren for iværksættelse af disponeringsplaner ved uordenssituationer er,at Banedanmarks togledelse i Driftscenter Danmark i samarbejde medDSBFirst aftaler at iværksætte en særlig disponeringsplan med henblik på atgenoprette trafikken. Såsnart det er besluttet at iværksætte disponeringsplanenkommunikeres det videre til Fjernstyringscentralen i København, der sørger forat det nye tognummer (og hermed information om et ændret standsningsmøn-ster) kommunikeres videre til togets lokomotivfører ved DSBFirst, der også vi-deregiver informationen til det øvrige togpersonale ved DSBFirst.Standsningsmønstret for de enkelte tog er fastlagt i de disponeringsplaner, derer aftalt mellem operatører og Banedanmark, og som kendes af personalet. Nårdisponeringsplanen iværksættes sker det ved at tillyse et særtog, der bliver ind-
dateret i fjernstyringssystemet og herefter ændres informationen på de forskel-lige informationsskærme på perronerne med information til passagererne.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt