Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
910014_0001.png
910014_0002.png
910014_0003.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato3. november 2010Dok.id74566J. nr.2010-3988Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål 40(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 40:

”Finder ministeren, bl.a. på baggrund af de forhold, der beskrives i artiklen”SAS slipper uden straf for 20.000 flyvninger” i Ingeniøren d. 25. august 2010om SAS’ gentagne overtrædelser af sikkerhedsreglerne, at en gentagelse af deadministrative reaktioner er hensigtsmæssig? Ministeren bedes endvidereuddybe, hvorfor administrative reaktioner skulle virke denne gang, når de ikkehar gjort det tidligere.”

Svar:

Det er luftfartsselskaberne, der efter lovgivningen har ansvaret for atluftdygtighedsdirektiverne overholdes.Det kræver, at luftfartsselskaberne har en detaljeret og vedvarende styring afluftdygtighedsdirektiver.SAS har, uanset en lang række tiltag, endnu ikke været i stand til sikre dette pået tilfredsstillende niveau.Ifølge SLV har SAS gennem de senere år outsourcet styringen afluftdygtighedsdirektiver til SAS Tech AB, og det samme er tilfældet medudførelsen af selve vedligeholdelsesarbejdet. SAS Tech AB er et svenskaktieselskab, som er underlagt tilsyn fra de svenske luftfartsmyndigheder, og erikke en del af SAS konsortiet, hvori selve flyvirksomheden udføres.Denne organisering har medført flere lag af kontrakter mellem parternevedrørende håndteringen af luftdygtighedsdirektiver og den praktiskegennemførelse af vedligeholdelsesarbejderne. De mange snitflader har medførtproblemer med koordineringen af disse arbejder. Videre kan visseoverskridelser af luftdygtighedsdirektiver henføres til kvaliteten af det arbejde,der er udført i SAS Tech AB.
Endvidere har SAS gennem de senere år opereret med en opdeling af SASkonsortiets flyvevirksomhed i flere nationale selskaber.SAS har nu omgjort ovennævnte beslutninger, hvilket har medført

1.

at alflyvevirksomhed i dag udføres inden for rammerne af SAS konsortiet, der erundergivet et fælles skandinavisk tilsyn, og

2.

ophør af outsourcing af styringenaf overholdelsen af luftdygtighedsdirektiverne. Dette arbejde er nu tilbageførtfra SAS Tech AB til SAS konsortiet.SAS konsortiets tekniske organisation er herved forøget fra 30 til 226 personerved overførsel af ressourcer fra SAS Tech AB.I forbindelse med denne omorganisering ansøgte SAS om, at en medarbejder iSAS Tech AB blev accepteret til at være den øverste ansvarlige forsikkerhedsarbejdet i SAS konsortiet. Videre ansøgte SAS om, at en andenperson fra SAS Tech AB blev accepteret til at varetage den vedvarendeluftdygtighed.Disse ansøgninger blev afslået af de tre skandinaviske luftfartsmyndigheder.Der er efterfølgende af de skandinaviske luftfartsmyndigheder accepteret andrepersoner til at forestå de pågældende opgaver.SAS har besluttet, at der skal gennemføres yderligere ændringer iorganisationen. SAS konsortiet har således for kort tid siden ansøgt deskandinaviske luftfartsmyndigheder om tilladelse til at konsortiet selv kanudføre det fysiske vedligeholdelsesarbejde, der i dag udføres i SAS Tech AB.Når denne tilladelse er givet, og arbejdet er tilbageført, vil SAS konsortietsvirksomhed svare til den virksomhed som tidligere - inden de gentagneomorganiseringer - blev udført af SAS konsortiet.De skandinaviske luftfartsmyndigheder har videre overvejet om det fællestilsyn med SAS kunne udføres på en mere hensigtsmæssig måde end i dag, hvordet fælles tilsyn forestås af det skandinaviske fælles tilsynskontor (STK).Resultatet af disse drøftelser er, at STK nedlægges, og at det fælles tilsyn medSAS fremover vil blive gennemført således, at hver af de tre skandinaviskeluftfartsmyndigheder vil forestå tilsynet med nærmere fastlagte områder.Det er sigtet, at disse ændringer skal være gennemført ved årsskiftet 2010-2011.Det vil indebære et nærmere direkte samarbejde mellem de tre skandinaviskeluftfartsmyndigheder.Jeg har tillid til at ovennævnte tiltag vil kunne rette op på de konstateredeafvigelser vedrørende SAS’s håndtering af luftdygtighedsdirektiver og denpraktiske gennemførelse af vedligeholdelsesarbejderne, således at vi fortsat kan
Side 2/2
være kendt for et meget højt flyvesikkerhedsmæssigt niveau, men skal samtidigbemærke, at der ikke kan gives en garanti for, at der ikke fremover kanforekomme overskridelser af luftdygtighedsdirektiver. Uanset anvendelse afressourcer i luftfartsselskabet eller hos luftfartsmyndighederne vil der bl.a.kunne forekomme Human Factor relaterede fejl i processen i håndteringen afluftdygtighedsdirektiver, der er en proces der ikke kendes i andretransportformer, og som er medvirkende til at sikre det generelt meget højesikkerhedsniveau på luftfartens område.Jeg kan endelig oplyse, at der ved fremtidige overtrædelser afluftdygtighedsdirektiver med SAS fly på dansk register konkret vil blivevurderet om der bør rejses straffesag med påstand om bøde, hvilket særligt kanvære relevant i de tilfælde, hvor den manglende overholdelse har baggrund isystemmæssige forhold.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt