Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato3. november 2010Dok.idJ. nr. 2010-289Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 6. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål nr. 4(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Karsten Nonbo (V).Spørgsmål nr. 4:
"Ministeren bedes kommentere vedhæftede henvendelse fra Per Wijngaardvedr. nordlig omfartsvej ved Næstved."Svar:
Forligskredsen traf med Aftale om Bedre veje m.v. af 2. december 2009 enprincipbeslutning om linjeføring og anlæg af en nordlig omfartsvej ved Næst-ved med en højbro over Susåen. Vejdirektoratet foreslog i forbindelse medkonsolideringen af amtets projekt, at man ændrede lavbroen til en højbro overSusåen, da det var Vejdirektoratets vurdering, at denne løsning ville være mil-jømæssig bedre end lavbroen. I forbindelse med konsolideringen blev det be-regnet, at løsningen samtidigt er ca. 59 mio. kr. billigere.Da krydsningen med en højbro over Susåen ikke indgik i amtets regionplantil-læg, blev det i den politiske aftale af 2. december 2009 besluttet, at der i 2010skulle foretages en supplerende VVM-undersøgelse for højbroen over Susåen.I henvendelsen fra Per Wijngaard gøres indsigelse mod højbroen, som krydserSusådalen. Ligeledes anføres, at en evt. ændring af hastighedsgrænsen vil øgestøjgenerne.Jeg kan oplyse, at højbroen over Susåen er planlagt anlagt med en højde på ca.13 m. Broen vil blive lidt højere i den østlige side end i den vestlige. Der vil bliveen højdeforskel på ca. 1 m i de to ender på grund af de terrænmæssige forhold.Broens højde er bundet af, at den skal føres videre over jernbanen, som forlø-ber mellem ådalen og Ringstedgade. Hvis broen skal være lavere, kræver det,at broen skal føres under jernbanen. Det vil svare til det oprindelige projekt,som Storstrøms Amt planlagde.Hvis der i henvendelsen med formuleringen ”skjule den i skoven” menes at flyt-te vejen længere mod syd, så den passerer gennem Humlebjerget, vil en sådanændring kræve en fornyet VVM-undersøgelse blandt andet på grund af natur –
og borgerhensyn. Dette vil tage ca. 1,5 år, ligesom det bro- og vejtekniske pro-jekt vil skulle revurderes.Jeg kan oplyse, at en sydligere krydsning (syd for Humlebjerget) blev foreslået iforbindelse med høringen i 2006 af forslag til regionplantillæg for StorstrømsAmt. Løsningen blev dengang vurderet af amtet, der fastholdt regionplantil-læggets linjeføring.En ændring af hastighedsgrænsen fra 80 km/t til 90 km/t på strækningen vilbetyde, at støjniveauet bliver øget med lidt over 1 dB, hvilket knapt er hørbart.Med venlig hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt