Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
942491_0001.png
942491_0002.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
12. februar 20112010-4976
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 22. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål397 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 397:

"Ministeren bedes oplyse, hvad det vil koste staten, hvis Banedanmark skulleovertage skinnerne på Vestbanen og en operatør som eksempelvis Arriva skullefortsætte driften af banen. Der ønskes en skønsmæssig opgørelse over prisenfor overtagelse af banen såvel som den årlige drift, når man modregner de 33mio. kr., som Region Syddanmark får i bloktilskud."

Svar:

Banedanmark har oplyst, at man ikke er bekendt med banens tilstand samtstrækningens vedligeholdelses- og fornyelsesomkostninger, hvilket er de fakto-rer omkostningerne normalt baseres på. Et skøn over, hvad det ville koste forBanedanmark at overtage strækningen ville derfor være baseret på et udoku-menteret grundlag.Af Region Syddanmarks hjemmeside (07-06-2010) fremgår følgende:”Fakta om VestbanenBanen transporterer på hverdage 450-500 passagerer tur-retur og i weeken-den 75-125 passagerer tur-retur.Banen koster i dag 7,1 mio. kr. og vil fremover koste godt 21 mio. kr. årligtincl. forrentning og afskrivning.En modernisering af banen forudsætter investeringer på 105 mio. kr.En busløsning, med bedre køretider og større miljøvenlighed vil koste ca. 6mio. kr. årligt.”
Der vil i lighed med de andre privatbaner skulle gennemføres en moderniseringog opgradering af overkørselsanlæg på Vestbanen i tilfælde af fortsat drift. Detdrejer sig om 25 overkørselsanlæg, og omkostningerne til dette vil være et tocif-ret millionbeløb.Med venlig hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt