Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
8. februar 20112011-95
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 21. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål392 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Poul Andersen (S).Spørgsmål nr. 392:
"Hvorfor har man valgt at undlade at opgradere overkørslerne på Svendborg-banen til de foreskrevne 120 km/t, når pengene til en generel opgradering afbanen har været bevilget?"Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser følgende:”Banedanmark har opgraderet overkørslerne på Svendborgbanen med ud-gangspunkt i reglerne for kørsel med 120 km/t. Opgraderingen indebærer, atder ikke længere er usikrede overkørsler på strækningen, ligesom alle overkørs-lerne bortset fra to overkørsler i Svendborg by er forsynet med halvbomme.Disse overkørsler ligger så tæt på stationen, at toghastigheden ikke er 120 km/t.Begge overkørsler har sikring med et advarselssignalanlæg med lys og klokkerog en sluse, som de lette trafikanter skal igennem for at passere overkørslen.Efter den gennemførte screening af samtlige overkørsler på Svendborgbanen,som gennemføres i samarbejde med kommunerne og afsluttes ultimo januar2011, vil Banedanmark gå i dialog med Svendborg Kommune om en mulig luk-ning af de to overkørsler i Svendborg by.”
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt