Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
15. februar 20112011-94
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 21. december 2010 stillet følgende spørgsmål 391(TRU alm. del) som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål 391:
Ministeren bedes oplyse samtlige virksomheder, der har budt på togdrift iDanmark samt de bagvedliggende ejerforhold for disse virksomheder. Ministe-ren bedes besvare spørgsmålet således, at det fremgår, hvilke virksomheder derhar budt på hvert enkelt udbud.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen og Metroselskabet.Trafikstyrelsen oplyser, at der hidtil har været gennemført tre udbud af offent-lig servicetrafik med tog på Banedanmarks net. Nedenfor anføres, hvilke jern-banevirksomheder, der har afgivet endelige tilbud på hvert af de tre jernbane-udbud, og der gøres samtidig rede for de bagvedliggende ejerforhold.Ved det første udbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland afgav følgende jern-banevirksomheder tilbud:1.Arriva Danmark A/S, der på tidspunktet for afgivelse af tilbud var etdatterselskab ejet 100 % af Arriva plc, der var noteret på børsen i Lon-don.
2. Connex Transport Danmark A/S, der ejedes af Vivendi Environne-ment, der var noteret på børsen i Paris.3. DB Regio, der på tidspunktet for afgivelse af tilbud såvel som nu ejes100 % af DB, der ejes af den tyske stat.4. Serco Rail, der ejedes 100 % af Serco Group plc. , der var noteret påbørsen i London.5. DSB, der på tidspunktet for afgivelse af tilbud såvel som nu ejes 100 %af den danske stat.
Ved det første udbud af togtrafikken på Kystbanen og over Øresund afgav føl-gende jernbanevirksomheder endeligt tilbud:1.Arriva Skandinavien A/S, der på tidspunktet for afgivelse af tilbud varet datterselskab ejet 100 % af Arriva plc, der var noteret på børsen iLondon.
Side 2/2
2. DB Regio AG, der på tidspunktet for afgivelse af tilbud såvel som nuejes 100 % af DB, der ejes af den tyske stat.3. Kystbanen A/S, der er et datterselskab ejet af DSB (75 %) og Öre-sundståg Aps, der ejes af DSB (70 %) og First Group Holding Limited(30 %). DSB ejes 100 % af den danske stat og First Group Holding Li-mited er et 100 % ejet datterselskab af First Group Plc, der noteret påbørsen i London.4. Ørelink, der var et datterselskab ejet af SJ AB (50 %) og MTR Corpora-tion Limited (50 %). SJ AB er ejet af den svenske stat og MTR Corpora-tion Limited er noteret på børsen i Hong Kong.Ved genudbuddet af togtrafikken i Midt- og Vestjylland afgav følgende jernba-nevirksomheder tilbud:1.Arriva Tog A/S, der på tidspunktet for afgivelse af tilbud var et datter-selskab ejet af Arriva Skandinavien (100 %), der var et datterselskabejet 100 % af Arriva plc, der var noteret på børsen i London.
2. DB Regio, der på tidspunktet for afgivelse af tilbud såvel som nu ejes100 % af DB, der ejes af den tyske stat.3. First Jylland Aps, der er et datterselskab ejet af First Group HoldingLimited (75 %) DSB (25 %). DSB ejes 100 % af den danske stat og FirstGroup Holding Limited er et 100 % ejet datterselskab af First GroupPlc, der noteret på børsen i London.Metroselskabet oplyser følgende:Metroselskabet udbyder ikke togdrift i sædvanlig forstand, men i overens-stemmelse med Lov om en Cityring og tidligere Lov om Ørestaden m.v. har Me-troselskabet udbudt drift- og vedligeholdelse af henholdsvis den eksisterendeMetro og Cityringen. Metroselskabets udbud adskiller sig fra de sædvanlige ud-bud af togdrift bl.a. ved, at udbuddet omhandler drift- og vedligeholdelse af bå-de infrastruktur, styresystemer (signalsystemer) og tog, at såvel infrastruktursom tog ejes af Metroselskabet og stilles til rådighed for den vindende tilbuds-giver som led i drift- og vedligeholdelseskontrakten, og at Metroselskabet der-for har en særlig opgave som led i kontraktstyringen med henblik på at sikreopretholdelse af den langsigtede værdi af Selskabets ejendom, det vil sige både
infrastrukturen, de højteknologiske styresystemer og det rullende materiel,samt at driftsentreprenøren skal godkendes som både infrastrukturforvalter ogdriftsoperatør.Metroselskabet udbød i første omgang drift- og vedligeholdelse de første 5-8 årsom en integreret del af udbuddet af leverancen af styresystemer og tog bådefor den eksisterende Metro og for Cityringen.Drift og vedligeholdelse af den eksisterende Metro, herunder af både infra-struktur, styresystemer og rullende materiel, blev udbudt i 2009. Driftsstart forden nye kontrakt var d. 19. oktober 2010 efter udløb af kontrakten for Metroensførste 8 års drift (19. oktober 2002 – 18. oktober 2010). Ved det første udbudvar der fem bydere på transportsystemkontrakten. Metroselskabet ligger ikkelængere inde med oplysninger om hvem disse fem bydere var, og som konse-kvens heraf heller ikke hvad ejerforholdene var.Ved det andet bud - genudbuddet deltog seks prækvalificerede tilbudsgivere,hvor ejerforholdene på tidspunktet for prækvalifikationen hos de seks tilbuds-givere var som angivet nedenfor:1.Ansaldo STS SpA, (Italien) børsnoteret i Milano, hvor FinmeccanicaSpA (Italien) ejer 40,065 %.
Side 3/3
2. Arriva Skandinavien A/S (Danmark), ejet af Arriva Cooperative W.A.(Holland)3. Centour A/S, ejet 50 % af DSB (Danmark) og 50 % af RATP Develop-pement (Frankrig).4. Keolis Nordic AB (Sverige), ejet af Keolis SA (Frankrig).5. S-Bahn Hamburg GmbH, ejet af DB Regio AG (Tyskland).6. Serco-NedRailways, joint venture mellem Serco Integrated Transport(England) ejet af Serco Group Plc. (England) og NedRailways BV (Hol-land) ejet af NV Nederlandse Spoorwegen (Holland).Ansaldo STS SpA var eneste byder på transportsystemkontrakten på Cityrin-gen.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt